Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2009 / Rörlig helikopterplatta

Rörlig helikopterplatta

Hoppa till nyhetslistan

Efter 140 landningar på korvetten HMS Visby är Försvarsmaktens nya helikopter kontraktsverifierad för landning på fartyg.

här utför en helikopter 15 en av många ladningar under de kontraktsverifierande proven på HMS Visby. Foto: Gunnar Lindell

Det här något helt annat än att landa på fast mark. Allt rör sig, fartyget, helikoptern och så vinden som växlar riktning. Det är ett projekt som kräver ordentliga förberedelser, säger Claes von Rüdiger, projektingenjör vid FMV.

Under två veckors tid har det surrat av helikoptrar i hamnen i Karlskrona och utanför Blekingekusten. Ett team under ledning av FMVs enhet för test och evaluering har genomfört flygprov mot korvetten HMS Visby. Huvudsyftet har varit att genomföra kontraktsverifiering mot leverantören av helikoptern, AgustaWestland.

- Proven har gått väldigt bra och vi har nu genomfört verifiering för fartygslandning enligt kontraktet med leverantören av Helikopter 15, säger Claes von Rüdiger. Slutgiltiga tester måste sedan göras på respektive plattform. För Visbykorvetternas del kommer de proven att genomföras efter det att fartyget levererats till Försvarsmakten.

Sammanlagt 140 landningar har genomförts i samband med flygproven som skett både i luftrummet i anslutning till fartyget och ombord på Visbys helikopterplatta. Däcksteamet, som är de ombord på Visby som bland annat surrar helikoptern, har utbildats.

Förutom verifiering av kontraktet mot helikopterleverantören har proven bidragit till många erfarenheter för utvecklingen av Visbykorvetternas helikopterfunktion.

- En viktig erfarenhet att ta med sig från denna provkampanj är att prov med helikopterlandning på fartyg enligt gällande regelverk kräver mycket i form av planering, utbildning och resurser. Det handlar om att få organisationen på fartyget att fungera, att träna piloter och att tekniska stödsystem kommer på plats.

Erfarenheterna från proven kommer att vara värdefulla inför kommande insats med HMS Carlskrona i Adenviken under våren 2010, där även Helikopter 15 kan komma att delta.

Förutsatt ett riksdagsbeslut kommer HMS Carlskrona att bli ledningsfartyg för den Europeiska Unionens flottstyrka i området. Verksamheten, som sanktioneras av FN, innebär att skydda mattransporter till Somalia och handelssjöfarten i området. Insatsen i området beräknas pågå under fyra månader med början i april.

FMV har uppdraget att iordningställa Carlskrona. I arbetet med att utrusta fartygen ingår bland annat en helikopterfunktion med landningsplats och tankningsfunktion. När de sakerna är på plats ska helikopterfunktionen certifieras och verifieras.

Med en helikopter ombord är det möjligt att övervaka ett större område genom att nyttja helikopterns sensorer och höga fart. De ger också en bättre möjlighet att snabbt identifiera och bedöma misstänkta fartyg. En förutsättning är att helikoptern kan använda fartyg som landningsplats och tillfällig basering mellan uppdragen.

Proven med landningarna på HMS Visby har letts av FMV T&E på uppdrag av FMVs projekt Visby och projekt Helikopter 15. Förutom FMV har personal deltagit från Flyginspektionen, Provturskommando Visby ur 3.sjöstridsflottiljen, helikopterflottiljen, leverantören av helikoptern Agusta/Westland samt Prism Defence från Australien, som stöttat med utbildning och support under flygproven.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2009-10-21 10:27. Uppdaterad: 2011-06-16 16:08. Ansvarig: Visa e-postadress.