Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2009 / Obemannade farkoster i alla lu…

Obemannade farkoster i alla luftrum

Hoppa till nyhetslistan

Första steget mot att kunna flyga obemannade farkoster i icke separerade luftrum togs idag när FMV för Sveriges räkning undertecknade ett avtal tillsammans med Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Cirka 50 miljoner Euro satsas och om fyra år ska projektet visa hur obemannade farkoster ska kunna flyga i samma luftrum som både civila och militära flygplan.

Midcas sign skrivs under av de fem länderna; Spanien, Frankrike, Italien, Sverige, Tyskland. Foto François Vrignaud.

I samband med flygmässan i Paris skrev Gunnar Hult från FMV på avtalet för MidCAS (Mid-air Collision Avoidance System). Sverige är så kallad lead nation i projektet som via EDA, den europeiska försvarsmaterielbyrån, och ett konsortium bestående av tretton europeiska industriföretag ska identifiera teknologi, bidra till standardisering och slutligen demonstrera ett ”Sense and Avoid” system för obemannade farkoster.

- På nationell nivå har det gjorts ansträngningar för att identifiera och ta fram teknologier för det här. Men det behövs en samsyn kring kraven och att vi arbetar tillsammans för att få fram en lösning där nuvarande kunskap och nya landvinningar tar ett helhetsgrepp i ett internationellt perspektiv, säger Gunnar Hult, ordförande i MidCAS-projektet.

Piloten i vanliga flygplan har ansvaret för att se och undvika kollisioner. Obemannade farkoster behöver system för att identifiera och undvika möjliga hot och kunna manövrera bort från dem. Ny teknik måste utvecklas tillsammans med regelverk och standarder för att det ska bli möjligt att flyga obemannat i alla typer av luftrum.

- Det här området är ett bra exempel på det orimliga att enskilda länder har egna lösningar, det måste till en samverkan och det får vi här, säger Gunnar Hult.

Ett mål för projektet är att demonstrera den här förmågan genom att flyga ett obemannat flygsystem (Unmanned Airborne System, UAS) i luftrum som även trafikeras av vanliga flygplan. Fyra år har projektet på sig att realisera detta i en demonstration, sedan är det upp till industrin att ta fram kommersiella produkter, något som kan ta ytterligare fyra till fem år.

EDA, den europeiska försvarsmaterielbyrån, samordnar arbetet mot industrin och det är också EDA som skriver kontrakt med det industrikonsortium bestående av 13 företag som är med i projektet. De ungefär 50 miljoner Euro som projektet kostar finansieras av de fem länderna och de tretton företagen tillsammans.

 MidCas (Mid-Air Collision Avoidance System) är ett EDA projekt där Sverige är så kallad Lead nation. Projektet ska identifiera teknologi, bidra till stadardisering och slutligen demonstrera "Sence and Avoid" system för obemannade farkoster.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2009-06-17 14:04. Uppdaterad: 2011-06-16 10:37. Ansvarig: Visa e-postadress.