Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2009 / Modifierad minröjare

Modifierad minröjare

Hoppa till nyhetslistan

HMS Koster är det andra av fem minröjningsfartyg som FMV nu har överlämnat till Försvarsmakten efter ett omfattande modifieringsarbete.

De fem minröjningsfartygen genomgår en livstidsförlängning och uppgradering. Foto: Kokums

Fartygsserien, som byggdes på 1980-talet, kommer nu efter en rejäl ”make over” att vara operativa i ytterligare minst 20 år. Tyngdpunkten i uppgraderingen ligger på minröjning och anpassning för internationellt uppträdande.
 
Minröjningsfartygen av Kosterklass kommer att ha helt nya möjligheter att upptäcka och oskadliggöra alla typer av minor eller annat under vattnet. Ett helt nytt ledningssystem gör fartyget mycket lämpligt att operera tillsammans med både utländska och svenska fartyg.

Sonaren som söker under vattnet kan upptäcka oerhört små detaljer och de nya undervattensfarkosterna gör det både säkrare och snabbare att oskadliggöra minor.

Undervattensfarkosterna är dels ett nytt ROV-E system från Atlas Elektronik och dels har de två befintliga ROV-M farkosterna integrerats i det nya ledningssystemet.

Dessutom tillförs fartyget en ROV-S farkost, som Saab Underwater System tagit fram. Det är en farkost som kan skickas ut framför fartyget och på det viset höja säkerheten för besättningen under minröjningsarbetet.

För att öka egenskyddet har minröjningsfartygen i Kosterklass fått ett luftförsvarssystem anpassat av Saab Systems.

HMS Vinga lämnades över i november och HMS Koster är alltså det andra fartyget i Kosterserien som levereras till Försvarsmakten, det sista fartyget levereras under 2010.

Projektet, som håller uppgjorda tidplaner, har bedrivits enligt FMVs nya sätt att arbeta, där industrin tar ett större ansvar och där många system redan är färdigutvecklade och upphandlade i konkurrens. Totalt kostar livstidsförlängningen och uppgraderingen av fartygen en och en halv miljard kronor.

Bakgrund:
Mellan åren 1984 och 1992 byggdes sju fartyg på Kockums i Karlskrona. Fartygen var då svenska marinens första riktiga minjaktfartyg. De har genom åren varit med om många tuffa övningar och internationella operationer och behöver ses över. De fartyg som uppgraderas är: Koster, Vinga, Ulvön, Kullen och Ven. Medan Landsort och Arholma fasas ut.

Fartygen är byggda i plast efter den så kallade sandwichmetoden. Skrovet består
av en sex centimeter tjock kärna av PVC-plast (Divinycell), som på båda sidor omslutits av ett lager glasfiberarmerad plast. Detta är en väldigt stark konstruktion, framtagen för att klara tryckchocken från kraftiga mindetonationer. Dessutom är plasten omagnetisk, något som är mycket fördelaktigt vid minröjning.

Fakta:
Längd: 47,5 meter
Höjd: 9,6 meter
Deplacement: 360 ton
Räckvidd: 2000 nm i 12 knop


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2009-03-13 13:37. Uppdaterad: 2011-06-15 17:04. Ansvarig: Visa e-postadress.