Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Vi ska vara en pålitlig partne…

"Vi ska vara en pålitlig partner, som betalar i tid"

Hoppa till nyhetslistan

Susanna Winblad von Walter, sektionschef FMV FSV Ekonomiredovisning i Boden.Susanna Winblad von Walter, sektionschef FMV FSV Ekonomiredovisning i Boden.

Ekonomiredovisningen i Boden hanterar i stort sett alla Försvarsmaktens leverantörsfakturor. En hantering som tidigare kantats av problem. Men genom ett stort förändringsarbete har man nu snabbat upp betalningen rejält.

– Det var väldigt mycket problem, framför allt efter att system PRIO infördes. Således tog vi hand om fakturorna oerhört sent, fokus var på att betala förfallna fakturor. Det var inte bra, säger Susanna Winblad von Walter, sektionschef FMV FSV Ekonomiredovisning i Boden.

Därför drog Ekonomiredovisningen för ett par år sedan igång ett utvecklingsprojekt, där de tog fram ett nytt system för att hantera Försvarsmaktens resefakturor. Det var ett stort jobb där de tittade på fakturahanteringen från olika håll och rättade till de felaktigheter som fanns.

– Det innebar att vi i ett första skede sänkte antalet förfallna fakturor med 250 000 på ett år, säger Susanna Winblad von Walter.

Utöver det har Ekonomiredovisningen börjat jobba på ett annat sätt.

– Vi har gjort en drastisk organisationsförändring. Vi har tagit bort alla singelkompetenser och jobbar nu teamvis, där alla team tar hand om leverantörsfakturor. Så var det inte tidigare. Genom denna breddning av kompetens har vi omhändertagit den flaskhals vi hade tidigare.

Färre betalningspåminnelser

Under åren 2012 till 2014 var det inte ovanligt att Ekonomiredovisningen dagligen hade 6 – 10 000 leverantörsfakturor i inkorgen. Det har nu sänkts till cirka 1 000 fakturor om dagen.

– I dagsläget skickas en faktura, som kommer in i Prio, på granskning inom tre dagar. Det är en rackarns stor förändring.

Detta har lett till en kraftig minskning av antalet betalningspåminnelser och samtal från leverantörer som inte fått betalt. För perioden januari till augusti 2016, jämfört med samma period 2015 och 2014, så har man i år haft 55 procent, respektive 75 procent, färre betalningspåminnelser. Och om man jämför perioden januari till september 2016 med samma period 2015, har antalet inkassoärenden sjunkit med cirka 50 procent och antalet kronofogdeärenden med cirka 70 procent. Dessutom har räntekostnaderna sänkts med 50 procent i år jämfört med förra året.

– Det är helt otroligt. Det känns roligare att jobba nu, vi har mycket tydligare mål. Och vårt utvecklingsprojekt har dessutom väckt intresse hos andra företag, som vill ta efter vår modell, säger Susanna Winblad von Walter.

Starkare förtroende

Genom att leverantörerna får betalt i tid, stärks deras förtroende för FMV och Försvarsmakten och vi har samtidigt bättre beredskap för eventuella kriser i framtiden.

– Jag såg en gång en intervju med en företrädare för Volvo Ocean Race, som sade att för dem var det oerhört viktigt att ta hand om ekonomidelen. För om en mast går sönder mitt ute på havet och behöver ersättas där, ska leverantören aldrig någonsin tveka om att få betalt. Det tänket har jag med mig. Vi ska vara en pålitlig partner, som betalar i tid, säger Susanna Winblad von Walter.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-10-31 10:16. Uppdaterad: 2016-10-31 10:23. Ansvarig: Visa e-postadress.