Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Vi har skapat en röd tråd

Vi har skapat en röd tråd

Hoppa till nyhetslistan

 Elin Sobczak, sektionschef FMV Marknad och inköp

Nu finns det en ny modell för hur FMV ska hantera köp av tekniska konsulter. – Vi har skapat en avtalsstruktur för inköpen, säger Elin Sobczak, sektionschef på FMV Marknad och inköp. Vi synliggör behoven och får rätt konsult, på rätt plats och till rätt avtal.

FMV driver många tekniskt avancerade projekt. En hel del av komptensen finns internt, men ibland behövs specialkompetens och då köper FMV in tekniska konsulter.

– FMV har cirka 1 000 projekt per år, och i flera av dem finns det konsulter. Tidigare har det inte funnits någon övergripande struktur i inköpen av konsulterna, utan alla har gjort på olika sätt, med olika typer av avtal, säger Elin Sobczak.

Skapade röd tråd

Den 1 januari 2014 centraliserades externa resurser och tjänster, där inköp av tekniska konsulter ingår, till Marknad och inköp. I samband med det fick Elin Sobczak i uppdrag att skapa en  struktur som skulle täcka alla FMV:s behov av köp av tekniska konsulter.

– Vi började med att försöka hitta en röd tråd i inköpsmönstret, men det fanns ingen. Alla har gjort på olika sätt. Så lösningen blev att skapa en röd tråd, säger hon.

För att ha en motpart att diskutera möjligheter med, för att göra rätt prioriteringar och för att förankra förändringen, bildades en styrgrupp med nyckelpersoner ifrån de olika verksamhetsområdena som köper in konsulter.

– 60-80 procent av förändringspotentialen finns i det strategiska inköpsarbetet, säger Elin Sobczak.

Fyra avtalstyper

Efter en hel del funderande kom Elin fram till en modell, som mynnade ut i fyra avtalstyper kopplade mot arbetet med kategoristyrt inköp.

  • Typ 1: Ett specifikt projekt/uppdrag, hela projektets behov av konsulter
  • Typ 2: Arena/produktspecifik, experter, marknadsspecifika leverantörer
  • Typ 3: Övergripande avtal gäller för behov som finns på flera olika verksamheter och som ej är specifika
  • Typ 4: Riktade: då det inte finns någon annan leverantör på marknaden som kan leverera denna tjänst. Gäller för bland annat teknisk ensamrätt och av säkerhetsskäl. 

– Genom att specificera behovet möjliggör man andra typer av lösningar. Ett exempel kan vara en person som säger sig ha ett behov av att åka med ett förutbestämt färdmedel på en exakt tid. Men behovet kanske i själva verket är att vara på en särskild plats en viss tid. Då kan man välja olika strategier för att komma dit i tid, för att göra en bättre affär. 

Vinna-vinna situation

Modellen med kategoristyrt inköp tar också hänsyn till affärsrisker och komplexitet på leverantörsmarknaden.

– Den här modellen gör det möjligt att upphandla på ett annat sätt, med närmare samarbete med HR och verksamheten.  Till exempel kan man när det gäller specifika experter hyra in en konsult som handledare åt en nyexaminerad ingenjör, för att säkerställa en viss kompetens.

För att stärka arbetet med kategoristyrt inköp av tekniska konsulter har man satt ihop kategoriteam, med strategiska inköpare, inköpssamordnare och inköpare, för de olika områdena.

– Man får vara ödmjuk inför att det krävs en del merarbete av Marknad och inköp och av verksamheten för att det här ska bli bra. Men det kommer att vara värt det, jag ser det som en vinna-vinna situation, säger Elin Sobczak.

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-03-14 11:25. Uppdaterad: 2016-03-14 13:00. Ansvarig: Visa e-postadress.