Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Uppfinnarna i Skövde

Uppfinnarna i Skövde

Hoppa till nyhetslistan

En arbetsbock som används vid justering av hjulaxlarna till pansarterrängbilar är ett av de hjälpmedel som Ola Gustavsson och hans kollegor i Skövde tagit fram för att underlätta arbetet vid verkstäderna.En arbetsbock för som används vid justering av hjulaxlarna till pansarterrängbilar är ett av de hjälpmedel som Ola Gustavsson och hans kollegor i Skövde tagit fram för att underlätta arbetet vid verkstäderna.

På FMV:s markverkstad i Skövde utvecklar man specialutrustning för att underlätta arbetet på de egna verkstäderna runt om i landet. Vissa lösningar lockar även köpare från andra länder.

Sparar både ryggar och tid. Istället för att hänga på tunga vikter för att testa lyftutrustningen gör man idag proven med hjälp av hydraulik. En Pansarterrängbil 180 rullar in på markverkstaden i Kvarn. I den genomgång som verkstaden nu gör av samtliga 180-or för att förlänga livslängden ingår bland annat att byta hjullager och tätningar. Mekanikerna på verkstaden plockar av hjulen och förbereder för att plocka ut hjulaxeln. En axel som väger cirka 800 kg.

– Det här är ett riktigt svårt och tungt jobb, säger Per Loman, teknisk handläggare på verkstaden. Men det underlättas betydligt av att vi har de här specialverktygen för lyft och justering. De är en del i de ständiga förbättringar vi gör.

Hjälpmedlen för att ta hand om hjulaxlarna har tagits fram av markverkstädernas egen utvecklingsavdelning i Skövde. Här får man ofta förfrågningar om anpassade verktyg och hjälpmedel.

– Finns det inget att köpa tittar vi på om det går att tillverka till en rimlig kostnad. Ofta blir det en blandning av köpta delar och egen tillverkning, säger Thorbjörn Malmgren, kvalitetshandläggare och den som ser till att hjälpmedlen får dokumentation inför
CE-märkning och liknande.

Arbetsmiljötänket är alltid med

Ola Gustafsson är en av dem som är med och tar fram verktygen. Han har tidigare jobbat som smed och är van att improvisera när det inte finns färdiga ritningar.

– När vi får en förfrågan tittar vi på hur man jobbar idag och det tar vi med oss hem och funderar på hur vi skulle kunna bidra för att underlätta jobbet. När vi för diskussioner med uppdragsgivaren har vi arbetsmiljötänket med oss hela tiden.

Det var precis så det gick till när den så kallade spakblocksprovaren kom till.  När man lyfter tunga grejer på verkstäderna använder man spakblock. Och varje år ska de testas så att de klarar en och en halv gång den maximala lyftvikten. Tidigare gjordes proven genom att man hängde på lösa vikter.

Smed och uppfinnare. Ola Gustavsson gillar att lösa problem. – Ända upp till 5 ton lösa vikter skulle man hänga på och man var tvungen att vara minst två personer för att göra provet. Otroligt slitsamt, säger Ola Gustafsson.

Slut på tunga lyft

Det här slitsamma jobbet är historia. Nu klarar en man provet utan några tunga lyft alls. Det som gjort det möjligt är den provutrustning som utvecklarna i Skövde tagit fram i samarbete med ett lokalt företag.

– ­Genom att köra provet via en laptop som är kopplad till spakblocksprovaren kan vi simulera last i båda riktningarna och då kan man snabbt konstatera om blocket är säkert att använda. Det sparar både ryggar och arbetstid.

När vi går runt på markverkstaden i Skövde berättar Ola att det är stimulerande att tänka ut lösningar och sedan se till att de blir verklighet. Han pekar på en ställning högt upp på en stridsvagn.

Där uppe jobbar en mekaniker och runt honom finns ett staket som skyddar mot fallolyckor. Det är något som gör det betydligt säkrare att jobba däruppe. Den lösningen har man även sålt till det danska försvaret.

Hur klurar ni ut de här lösningarna?

– Ibland bygger vi först, provar oss fram och ritar och dokumenterar efteråt och ibland börjar vi med ritningarna och sätter ihop grejerna sedan. Hur som helst är det kul att vara med och förbättra.

För att skydda mekanikerna från fallolyckor när de jobbar uppe på stridsvagnarna har utvecklarna tagit fram ett skyddsräcke.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-09-27 15:58. Uppdaterad: 2016-09-27 16:32. Ansvarig: Visa e-postadress.