Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Svart låda ska öka flygsäkerhe…

Svart låda ska öka flygsäkerheten

Hoppa till nyhetslistan

Några av projektmedlemmarna i lastutrymmet på Tp84, under flygprovperioden. Den svarta lådan placeras långt bak i planet, på en kraschsäker plats.Några av projektmedlemmarna i lastutrymmet på Tp84, under flygprovperioden. Den svarta lådan placeras långt bak i planet, på en kraschsäker plats. Foto: Erica Vock Amundsson.

FMV modifierar för närvarande Försvarsmaktens transportflygplan C-130 Hercules, Tp84, som ska förses med 'svarta lådor' för möjliggöra utvärdering av allvarliga tillbud och öka flygsäkerheten.

CVR/FDR-projektet inom Tp84 är ett av FMV:s mindre projekt, men arbetar med en ambitiös tidsplan.

– Upphandlingsprocessen med anbudsinfordran började i februari 2015 och efter anbudsutvärdering tecknade FMV i december 2015 kontrakt med leverantören OGMA, säger Erica Vock Amundsson, projektledare CVR/FDR-projektet inom Tp84.

Kontraktet innebär att under en tidsperiod på drygt ett år modifiera sex stycken Tp84 och införa en så kallad svart låda i form av kombinerad Cockpit Voice Recorder, CVR och Flight Data Recorder, FDR. Systemlösningen registrerar tal, vissa motorinstrument och flygplansparametrar.

Den svarta lådan är i själva verket röd

Den svarta lådan, som nu införs på C-130 Hercules Tp84, är i själva verket röd. Den består av en kombinerad Cockpit Voice Recorder, CVR och Flight Data Recorder, FDR.Den svarta lådan, som nu införs på C-130 Hercules Tp84, är i själva verket röd. Den består av en kombinerad Cockpit Voice Recorder, CVR och Flight data Recorder, FDR. Foto: Erica Vock Amundsson.– Flera av instrumenten i Tp84 är inte digitala, därför ingår en videokamera i systemet som filmar vissa instrument i cockpit. Det är en interimslösning fram till dess att den planerade livstidsförlängningen av Tp84 är genomförd, säger Erica Vock Amundsson.

– Då kommer flygplanen att få en ny avionikkärna baserad på digitala system, vilket ger en utökad möjlighet att registrera flygplandata, säger Mats Berg, biträdande projektledare Tp84.

I den lösning som nu installeras i Tp84 lagras flygdata för de senaste 25 flygtimmarna, samt de senaste två timmarna audio och video. Vid en krasch slår en brytare till så att den inspelade informationen inte skrivs över. Den svarta lådan är även försedd med en pingsändare som aktiveras i kontakt med vatten. Pingsändaren kan sända signaler i 90 dagar, vilket underlättar sökandet efter lådan vid ett eventuellt haveri.

– Avsikten är att registrerad information endast ska användas efter en krasch eller ett allvarligt tillbud, för att möjliggöra utredning av den bakomliggande orsaken. Försvarsmakten håller nu på att ta fram en rutin som reglerar när man får tanka ur eller radera information och vem som får göra det, säger Erica.

Intensivt arbete

På instrumentpanelen finns reglage för CVR/FDR systemet.På instrumentpanelen finns reglage för CVR/FDR-systemet. Foto: Erica Vock Amundsson.  CVR/FDR-projektet har bedrivit ett intensivt arbete under 2016. Under våren och sommaren genomförde man alla designgranskningar samt verifierande mark- och flygprov med stöd av FMV T&E. Försvarsmaktens personal utbildades på systemet i samband med flygprovperioden i Portugal i augusti. Dessa personer utbildar sedan i sin tur personal inom Försvarsmakten.

Den 5 oktober överlämnade FMV systemet, installerat i det första modifierade flygplanet, till Försvarsmakten.

– Det tar nu tre till fyra veckor att modifiera ett flygplan och vi eftersträvar tail to tail, det vill säga att så snart ett plan är klart börjar modifieringsarbetet med nästa. Målsättningen är att alla flygplan ska vara modifierade under första kvartalet 2017, säger Erica.

Ambitiös tidsplan

En av utmaningarna under projektets gång har varit att på kort tid ta fram en designlösning och de relevanta underlag som krävs för införande och slutligen överlämning till Försvarsmakten.

Försvarsmakten har sex operativa plan med ett visst krav på tillgänglighet och samtidigt bedrivs olika typer av underhållsinsatser för respektive flygplanindivid.

– Det har varit ett pusslande att få ihop planeringen, men samarbetet och dialogen mellan FMV och Försvarsmakten fungerar väldigt bra, säger Erica.

Nyttig erfarenhet

Försvarsmakten har fattat beslut om att Tp84 skall vidmakthållas och livstidsförlängas.

Erica Vock Amundsson och Mats Berg, FMV.Erica Vock Amundsson och Mats Berg, FMV. – CVR/FDR projektet har givit bra erfarenheter inför arbetet med den kommande livstidsförlängningen. Vi har en väldigt spännande tid framför oss, det skall bli både intressant och utmanande, säger Erica Vock Amundsson.

– Vi har haft ett gott samarbete med alla parter, både internt inom FMV och med Försvarsmakten och OGMA. Det är värdefullt och uppskattat, säger Mats Berg.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-11-10 11:05. Uppdaterad: 2016-11-10 11:58. Ansvarig: Visa e-postadress.