FMV - Sjösättning av modifierad ubåt
Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Sjösättning av modifierad ubåt

Sjösättning av modifierad ubåt

Hoppa till nyhetslistan

Laddar videospelaren

Hjälpinformation

Hoppa till stäng hjälpinformation

Snabbkommandon
Mellanslag: spela/pausa
Pil vänster och pil höger: gå bakåt och framåt 10 sekunder
Ctrl + pil höger/vänster: gå bakåt och framåt 20 sekunder
Pil upp och pil ned: öka eller minska volymen 10 procent åt gången
F: fullskärm
Esc: stäng fullskärm
1-9: hoppa till 10 procent, 20 procent... 90 procent av filmen
M: tyst läge
C och/eller T: slå på/stänga av textning
?: visa lista på dessa snabbkommandon

För ctrl + pil i Safari kan särskilda inställningar behöva göras för att det ska fungera.

Pågående: 00:00:00 / Total tid: 00:00:00
x

Efter över 20 år i drift är två ubåtar i Gotlandsklassen på väg att få en välbehövlig uppgradering.

När den första ubåten av de två som ska modifieras nu sjösätts väntar inom kort en rad funktionsprov för att se att allt fungerar som det ska.

– När vi nu fått ubåten i sjön så kan de olika kylvattensystemen driftsättas, vilket är en förutsättning för att kunna starta upp många av de övriga delsystemen ombord. Inledningsvis kommer fokus främst att vara på skeppsystemen och därefter driftsätts ubåtens sensor-, vapen-, navigations- och sambandssystem, säger Hans Egonsson som är FMV:s projektledare för halvtidsmodifieringen av Gotlandsubåtarna.

Efter det är det dags för verifiering, det vill säga att se till att systemen fungerar som de ska, att FMV:s krav, och i förlängningen Försvarsmaktens krav, uppfylls. Inledande verifieringar sker till kaj och därefter är det dags att genomföra prov till sjöss.

– Men innan sjöproven måste vi emellertid ha kört systemen så pass att vi känner trygghet i att ubåten är säker att gå till sjöss med och, inte minst, att dyka med, säger Hans Egonsson.

Halvtidsmodifieringen är den största förändringen som ubåtarna i Gotlandsklass kommer genomgå under sin livstid. Själva ubåtsskrovet har en livslängd på över 30 år, men den tekniska livslängden på många delsystem är kortare. I vissa fall handlar det om svårigheter att underhålla, i andra om att den tekniska utvecklingen har gått så långt att man måste byta hela system för att upprätthålla operativ förmåga.

Totalt handlar det om ett 20-tal system som modifieras kraftigt eller byts ut i sin helhet. Många av de nya systemlösningarna kommer från utvecklingen de två A26-ubåtar som FMV har beställt av Saab Kockums och som nu byggs på varvet i Karlskrona.

Den första av de två ubåtarna sjösätts.Den första av de två modifierade ubåtarna sjösätts.– Förutom den uppenbara fördelen för besättningen när det gäller utbildning och drift av de nya gemensamma delsystemen är det också ett bra, och viktigt, sätt att i förtid testa delar av A26-designen redan innan de nyproducerade ubåtarna färdigställts, säger Hans Egonsson.

Medan den första modifierade ubåten nu sjösätts ligger den andra ubåten i skrovhallen för produktion av motsvarande modifieringsåtgärder.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2018-06-20 13:23. Uppdaterad: 2018-06-20 13:32. Ansvarig: Visa e-postadress.