Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Så rustas varvet för produktio…

Huvudnavigering:

Så rustas varvet för produktionen av A26

Hoppa till nyhetslistan

Foto: Glenn Pettersson, Saab

20 år efter att ubåtarna i Gotlandsklassen lämnade örlogsvarvet håller en ny svensk ubåt på att ta form på det anrika varvet i Karlskrona. Den här gången sker produktionen med nya metoder och processer, robotar, automatiserade bearbetningsmaskiner och inte minst bättre arbetsmiljö.

Moderniseringen av varvet är en förutsättning för att effektivt kunna bygga ubåten i rätt tid, till rätt pris och med rätt förmåga som FMV har beställt. Moderniseringen är den största i leverantören Saabs historia.

Stora delar av det drygt 300-åriga örlogsvarvet ser ut som en byggarbetsplats. Det är inte bara nya ubåtar som ska byggas här. Hela varvet är mitt i en välbehövlig upprustning och utbyggnad.

– Skeppsbyggeri av stålfartyg, inklusive ubåtar, har alltid varit och är till stor del fortfarande en tung, bullrig och smutsig verksamhet. Den nya maskinparken kommer att ta bort många av dessa besvärliga, manuella moment. Det kan inte nog poängteras vilken positiv förändring det håller på att bli avseende arbetsmiljö, produktivitet och kvalitet, säger Bengt Lundin, ansvarig på FMV för uppföljning av produktionen av A26.

I det större perspektivet handlar det om att återskapa förmåga att bygga ubåtar i Sverige.

– Det var över 20 år sedan vi senast utvecklade en ny generation ubåtar i Sverige. Nu uppgraderar vi utrustning, metoder och processer både mot de krav som ställs idag och de som kommer i framtiden, säger Lars Brännström vice vd Saab Kockums.

Digitalt ända ut i produktionen

Bengt Lundin är ansvarig på FMV för uppföljning av produktionen av A26.

– Förbättringarna i verkstäderna är uppenbara. Vi ska dock komma ihåg att många av förutsättningarna för effektivare produktion startar på konstruktionsstadiet.

Hela den nya ubåten konstrueras i en digital konstruktionsmiljö, CAD, då skapas nya förutsättningar för att bereda arbetena och styra de nya numeriskt styrda maskinerna. Det är första gången som en ubåt hos Kockums helt konstrueras i CAD-miljö.

Bengt LundinBengt Lundin är ansvarig på FMV för uppföljning av produktionen av A26. Foto: Glenn Pettersson, Saab.

– Potentialen för effektivisering och kvalitetsförbättring är stor, säger Bengt Lundin.

Uppgraderingen av varvet inför produktionen av A26 är Saabs största investering någonsin på en enskild anläggning. En helt ny ytbehandlingsanläggning håller på att byggas och fiberkablar grävs ner på hela området. Inne i verkstäder och hallar håller nya maskiner och robotar på att installeras och trimmas in.

Utmaning att automatisera

Bland annat automatiseras delar av tillverkningen. Istället för att till exempel slipa alla ytor som ska svetsas för hand används nya sliprobotar. Robotar gör rätt varje gång samtidigt som de bidrar till en bättre arbetsmiljö. Dessutom bidrar de till en betydligt snabbare produktionstakt.

Till väldigt stor del består ubåtarna av unika detaljer, vilket omöjliggör den serieproduktion som är norm inom den övriga tillverkningsindustrin. Det innebär speciella utmaningar för varvet när det kommer till mekanisering och automatisering av tillverkningen.

Valsning med fyrrullig vals, alltså rundformning av upp till 80 mm höghållfast stålplåt för ubåtsskrov. Foto: Glenn Pettersson, Saab.

Rent konkret handlar det om att tillverka många nästan likadana delar. För att säkra kvaliteten använder varvet data från konstruktionsmodellen så långt ut i den automatiserade och mekaniserade produktionen som möjligt.

Bättre arbetsmiljö

– Skeppsbyggeri av stålfartyg, inklusive ubåtar, har alltid varit och är till stor del fortfarande en tung, bullrig och smutsig verksamhet. Den nya maskinparken kommer att ta bort många av dessa besvärliga, manuella moment. Det kan inte nog poängteras vilken positiv förändring det håller på att bli avseende arbetsmiljö, produktivitet och kvalitet, säger Bengt Lundin.

Arborrverk, bäddfräs och karusellsvarv används för bearbetning av stora detaljer till ubåten, som tublock, utrustningsbäddar och roderaxellägen. Foto: Glenn Pettersson, Saab. 

Förutom att utveckla förmågor och metoder utvecklar Saab Kockums dessutom flödesplaneringen i tillverkningen. På det sättet säkrar man att ledtiderna hålls samtidigt som man når produktionsmålen utan att behöva sätta in extra resurser.

Nya stora skärmaskiner skär ut delar till ubåtarna med gas eller plasma.

Mer om projekt A26

Nyheter i varvet (i urval)

  • Ökad kapacitet och förmåga att skära plåt. Nya stora skärmaskiner som skär med gas eller plasma.
  • Valsning med fyrrullig vals, alltså rundformning av upp till 80 mm höghållfast stålplåt för ubåtsskrov.
  • Robotiserad slipning.
  • Svetskranar och andra svetsutrustningar ger nya svetsförmågor.
  • Arborrverk, bäddfräs och karusellsvarv används för bearbetning av stora detaljer till ubåten, som tublock, utrustningsbäddar och roderaxellägen.
  • Ny ytbehandlingsanläggning för tvätt, blästring och målning av detaljer och kompletta skrovsektioner.

Saab Kockums Karlskrona

  • Grundat: 2014, men örlogsvarvet har bedrivit verksamhet på platsen sedan 1684.
  • Antalet anställda: 1100 + 300 konsulter. Planerar att nyanställa ytterligare ett 100-tal personer under 2018.
  • Verksamhet: Tillverkning av två ubåtar typ A26, halvtidsmodifiering av två ubåtar av Gotlandsklass samt modifiering och löpande underhåll av Försvarsmaktens övriga fartyg.

Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2018-05-21 10:30. Uppdaterad: 2018-05-21 10:46. Ansvarig: Visa e-postadress.