Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Så förbereds det stora
Grip…

Så förbereds det stora
Gripen-lyftet

Hoppa till nyhetslistan

I gripenhangaren på Försvarsmaktens tekniska skola, FMTS, i Halmstad står sex personer vid ett JAS 39 Gripen. Två av männen håller på att lyfta på en metallställning på en av vapenbalkarna under vingarna på flygplanet.

Den nya jaktroboten Meteor är en av nyheterna i den uppdatering som FMV har förberett för JAS 39 Gripen. Med sin långa räckvidd och speciella motor är den betydligt svårare att undvika än en konventionell jaktrobot. På FMTS i Halmstad utbildas flygtekniker så att de är redo att ta hand om de uppdaterade stridsflygplanen senare i vår.

­Läraren Peter Hassleryd går igenom hur man ska hänga på Meteor på JAS. – De har lyckats att göra det nya lyftdonet mycket lättare men det är fortfarande tungt och ska lyftas på plats av två man, säger Peter Hassleryd, gripenlärare på Försvarsmaktens tekniska skola i Halmstad.

Med instruktionsboken från FMV i handen går Peter Hassleryd steg för steg igenom hur eleverna ska hänga roboten på lavetten under balken.

Med i gruppen finns också Thomas Karlsson, FMV:s delprojektledare för minimerad logistik.

Eleverna får gå igenom hela processen med att ta emot och hänga den nya roboten Meteor på ett JAS 39 Gripen. – De nya beväpningsalternativen som kommer med version 20 innebär förutom helt nya förmågor för Försvarsmakten även ny dokumentation och vapenhanteringsutrustning. Jag är här för att vara med om det skulle uppstå några problem med föreskrifter eller hanteringsutrustningen nu under utbildningen, säger Thomas Karlsson.

Problem åtgärdas snabbt

Thomas Karlsson. Foto: Ola JacobsenThomas Karlsson, FMV:s delprojektledare för minimerad logistik. Genom att vara med under utbildningsdagarna kan han snabbt vidarebefordra förstahandsinformation om eventuella problem direkt till respektive produktchef hos tillverkaren, så att de snabbt kan lösa problemet. Arbetssättet är en del av det pågående arbetet för en effektivare försvarslogistik.

Version 20, som det uppdaterade flygmaterielsystemet heter, är inte överlämnat till Försvarsmakten än, utan ägs fortfarande av FMV. För att påskynda införandet låter FMV Försvarsmakten använda flygplan med version 20 i utbildningssyfte.

– På det sättet kan förbanden börja använda version 20 direkt när de får den levererad, säger Thomas Karlsson.

Utbildning i steg

Efter den veckolånga utbildningen på FMTS återvänder förbandsutbildarna till sina respektive förband för att utbilda sina tekniker. Totalt handlar det om omkring 3–400 tekniker som behöver utbildas för att hantera de nya systemen inom version 20.

Förbanden hanterar sin egen utbildning på alla stödsystem och använder simulatorer för att spara tid och resurser. Initialt fokuseras utbildningen till de delar som är kopplade till flygsäkerhet för att sedan gå över till de nya förmågorna som kommer med version 20.

I flygsimulatorn får eleverna testa det nya GCAS, Ground Collision Avoidance System. Ett automatiskt system som ska förhindrar kollision mot marken vid okontrollerat flygläge.

Största mjuk- och hårdvarumässiga lyftet

Thomas Neretnieks är lärare och ansvarig för version 20-kursen på FMTS. Ur ett utbildningsperspektiv för tekniker är det den största uppgraderingen av JAS 39 Gripen någonsin.

Thomas NeretnieksThomas Neretnieks är lärare och ansvarig för version 20-kursen på FMTS. – En veckas kurs är rekord. Det är det största mjuk- och hårdvarumässiga lyftet som vi har gjort, säger han.

Förutom de nya förmågorna handlar nyheterna mycket om åtgärder för att höja tillgängligheten på flygmaskinen.

Först ut av förbanden att få den nya uppgraderingen är F21 i Luleå i april. Med några veckors intervall följer F17 i Kallinge  och sedan F7 i Såtenäs.

Nya rutiner ger ökad tillgänglighet

För Försvarsmaktens tekniker ute på förbanden innebär uppgraderingen till version 20 av Gripensystemet också att vissa tidigare system ska hanteras på nya sätt.

– Bland annat ändras sättet att genomföra kontroll efter byte av motor. Nu blir det en del nya automatiska körningar som har ersatt de manuella, för att vi ska kunna göra tydligare trenduppföljningar än om varje tekniker ska göra pådrag manuellt. Det ger säkrare underlag helt enkelt, säger Thomas Neretnieks.

En stor skillnad med version 20 för teknikerna ute på förbanden, men också för hela flygvapnet, är en rad rättningar i systemet.

– FMV, Saab och GKN har gjort ett jättejobb med att reducera avvikelser och begräsningar i systemet. Det gör att vi kommer kunna höja tillgängligheten på flygplanen jämfört med idag, alltså få dem i luften snabbare efter ett uppdrag, säger Thomas Neretnieks.

Läs mer Om JAS 39 C/D version 20

FAKTA Version 20

Meteor
Långräckviddig radarstyrd jaktrobot. Samverkar med flygplanets sensorer och stödsystem för att upptäcka och avvärja fientligt flyg. Drivs av ramjetmotor, vilket gör den betydligt svårare att undvika.

SDB, Small Diameter Bomb
Ett precisionsvapen för markmål som flygplanet släpper från ett stort avstånd. Vapnet laddas med måldata från flygplanet och styr sedan själv mot målet.

CBRN-skydd
Det nya skyddet mot CBRN, kemiska, biologiska, radiologiska och nukleära hot, skyddar dels piloten mot kontaminerade miljöer under uppdrag och gör det möjligt för markpersonal att effektivt sanera flygplanet när det väl landat.

GCAS, Ground Collision Avoidance System
Automatiskt system som ska förhindra kollision mot marken vid okontrollerat flygläge.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-05-23 12:30. Uppdaterad: 2016-05-23 12:30. Ansvarig: Visa e-postadress.