Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Överlägsen förmåga ger avskräc…

Överlägsen förmåga ger avskräckande effekt

Hoppa till nyhetslistan

Under försommaren uppgraderas det svenska JAS 39 Gripensystemet med flera nya förmågor. Men innan det kan göras måste alla nya system testas av Försvarsmaktens eget förband för taktiskt utveckling. Vi följde med en kall kväll i månskenet på FMV:s robotprovplats i Norrbotten för att se hur det går till.

Tallarna reser sig höga runt de fyra asfalterade fickorna längs den månbelysta vägen. Fyra män i G-dräkter och hjälmar i händerna lämnar baracken och går i mörkret ett hundratal meter genom skogen mot de väntande flygplanen.

I mörkret vid klargöringsplatserna på FMV:s provplats i Vidsel råder full aktivitet. Tekniker med pannlampor arbetar med att förbereda flygplanen för kvällens sista flygpass. Några laddas med ammunition till automatkanonen. Andra tankas med data inför passet.

Piloterna tillhör Taktisk Utveckling JAS 39 Gripen, eller TU JAS. Det är ett förband med en enda uppgift: att utveckla den taktiska förmågan inom gripensystemet.
Ikväll betyder det att flyga uppdrag inom ramen för deras pågående operationella evaluering, OPEVAL, av den uppgraderade versionen av Gripen, Version 20.

– Utfallet av TU-JAS operationella evaluering är en rapport med en förmågebeskrivning av det nya systemet kopplat till vad vi har beställt. Rapporten är en del av Försvarsmaktens beslutsunderlag för att börja använda Version 20, säger Pierre Ziherl, pilot och chef för TU JAS.

Världens bästa jaktrobotar

Medan tekniker från FMV T&E i Vidsel matar in ammunition till automatkanonen förklarar Pierre Ziherl skillnaden mellan de prover som TU JAS genomför och de som görs av FMV och industrin.

– Till skillnad från den tekniska provningen som Saab och FMV genomför, gör vi det i en operativ kontext med flygvapenpiloter här i Vidsel som är mer krigsbaslik. Inom Försvarsmakten har vi helt andra resurser att ha flygplan i luften som mål än vad man har i vanliga provsammanhang. Därför har vi också bättre möjligheter att utvärdera den taktiska förmågan i stridslika miljöer.

Tekniker från FMV T&E laddar ett provflygplan med ammunition till automatkanonen. Flera av flygplanen i kvällens övning flyger med de nya meteorrobotarna för att undersöka flygplanets prestanda. - Vi undersöker manöverbarhet och uthållighet med hängd last i en stridslik miljö i olika höjder och farter, säger Pierre Ziherl, pilot och chef för TU JAS. 

Flera av flygplanen är beväpnade med den nya roboten Meteor.
– Meteor är världens modernaste och bästa radarjaktrobot. I kombination med vår IR-jaktrobot IRIS-T har vi nu världens bästa jaktrobotar på ett av världens bästa flygplan. Tillsammans tillför de en grundläggande förmåga till Flygvapnet. Det bidrar till ökad tröskeleffekt, alltså den avskräckande effekt som en överlägsen förmåga ger en part, säger Pierre Ziherl.

Stridslik miljö

Under kvällens pass bär flygplanen med sig de nya robotarna.
– Det är för att vi ska få se vad vi får för prestanda. Vi undersöker manövrerbarhet och uthållighet med hängd last i en stridslik miljö i olika höjder och farter. Eftersom vi vill utvärdera Version 20 i en så stridslik miljö som möjligt använder vi den delen av flygbasen som är så lik en krigsbas som möjligt. Vi startar och landar också med släckt landningsbana, säger Pierre Ziherl.

Istället använder piloterna en bildförstärkare, så kallad NVG, som de fäster på hjälmen. Av säkerhetsskäl använder de sig av viss belysning på flygplanen eftersom de under passet delvis rör sig i civilt luftrum.
En av kvällens uppgifter är att arbeta med taktikutveckling av en ny metod för bombfällning med hjälp av digital kommunikation mellan markförband och flygplan.

Flygpassen genomförs från den mest krigsbaslika delen av Vidselbasen. Ikväll startar och landar förbandet också med släckt landningsbana. Piloteran använder sig istället av en bildförstärkare, så kallad NVG, som de fäster på hjälmen. Av säkerhetsskäl använder de sig av viss belysning på flygplanen eftersom de under passet delvis rör sig i civilt luftrum.

– Det nya samverkansverktyget Digital Aided Close Air Support, DACAS, underlättar för samverkan mellan mark- och flygförband. Syftet är att integrera vårt luftunderstöd i markstriden. Markförbanden kan mata in mållägen, anfallsriktningar och annat för att vi snabbt ska kunna anfalla, säger Pierre Ziherl.

Vissa av flygplanen ska också genomföra skarpskjutningsprov med automatkanonen mot mål i FMV:s provområde. Flygplanen tänder vissa positionsljus och taxar ut på vägen som leder till flygbasens start- och landningsbana.

Många förbättringar

Förutom Meteor innebär uppgraderingen till Version 20 också ombeväpning till Small Diameter Bomb, SDB, eller GBU39 som den också kallas. Det är en liten bomb med lång räckvidd och hög precision. Egenskaperna ger stor så kallad stand off. Det betyder att piloterna kan använda vapnet utan att vara särskilt nära målet, vilket är viktigt när man verkar i en hotfull miljö.

Version 20 innebär också mängder av generella förbättringar utifrån återmatning från tidigare generation. Det handlar bland annat om nya radarprogramvaror och förbättring inom området Electronic Warfare, EW.

Under den dryga timme de är i luften spricker det lätta molntäcket upp och månen tittar fram. Precis innan de landar börjar ett kraftigt norrsken dansa över himlen.

Gemensamma prov

TU JAS är delaktiga i hela utvecklingskedjan av gripensystemet, från att ta fram kravställningsdokument, delta i möten med industrin, simuleringar och provflygningar till att ta fram taktiska anvisningar och slutligen introducera systemet för Flygvapnet.

– En del av TU JAS provning görs gemensamt med FMV. Vi försöker integrera oss i varandras verksamhet så långt det är möjligt. På det sättet får vi kunskap om kommande system tidigare, samtidigt som FMV får en mer förbandsnära insikt om hur systemen kommer användas när de väl är levererade, säger Pierre Ziherl.

När de landat igen efter dagens sista pass går allt väldigt snabbt. Piloterna duschar och byter om som om de gått kurs hos Gunde Svan. Det är sent på kvällen nu. På väg till bilen som ska ta honom till sängen stannar Pierre Ziherl upp i månskenet.

– Man pratar ofta om en pryl, men det krävs en organisation bakom, utbildning, logistik, att man är tränad och har taktik. En förmåga är så mycket mer än själva prylen.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-05-25 15:30. Uppdaterad: 2016-05-25 16:05. Ansvarig: Visa e-postadress.