Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / När det är långt till toalette…

När det är långt till toaletten, vad gör man då?

Hoppa till nyhetslistan

Laddar videospelaren

Hjälpinformation

Hoppa till stäng hjälpinformation

Snabbkommandon
Mellanslag: spela/pausa
Pil vänster och pil höger: gå bakåt och framåt 10 sekunder
Ctrl + pil höger/vänster: gå bakåt och framåt 20 sekunder
Pil upp och pil ned: öka eller minska volymen 10 procent åt gången
F: fullskärm
Esc: stäng fullskärm
1-9: hoppa till 10 procent, 20 procent... 90 procent av filmen
M: tyst läge
C och/eller T: slå på/stänga av textning
?: visa lista på dessa snabbkommandon

För ctrl + pil i Safari kan särskilda inställningar behöva göras för att det ska fungera.

Pågående: 00:00:00 / Total tid: 00:00:00
x

Är man riktigt kissnödig är det inte lätt att koncentrera sig på att lösa uppgifter. Om man är stridspilot och sitter i en JAS 39 Gripen har det hittills varit långt till närmaste toalett.

Helikopterpiloten Helena provar utrustningen i verkstaden på FMV:s provplats i LinköpingNär det blev möjligt att tanka Gripenplanen från ett tankerplan under flygning uppstod samtidigt en situation där flygföraren kan vara i luften i upp till åtta timmar i ett sträck.

Långa flygpass kräver att flygföraren får i sig mycket vätska. Och då ökar också kraven på en lösning för att ta hand om urinen.  Viktigt både för arbetsmiljön och flygsäkerheten, säger Jenny Avehag, produktledare för dräktsystem vid FMV.

Mindre modifieringar

FMV har undersökt möjliga system för det här och just nu testar Peter Edman vid FMV:s provplats i Linköping ett system som används av bland annat det amerikanska flygvapnet. Efter markprov i kabin och prov i den dynamiska flygsimulatorn vid provplatsen har man gått över till flygtester.

Peter Edman håller i proven och modifieringarna av AMDX-systemet. Den här utrustningen är inte specialgjord för oss utan vi har fått göra en del modifieringar för att den ska passa dräkterna som våra flygförare använder och för att de även ska fungera i Gripens kabin, säger Peter Edman.

Vid dagens flygprov är det provflygaren Peter och helikopterpiloten Helena som tar plats i den tvåsitsiga JAS 39-an. Nu väntar ett två-timmarspass över Gotland och Stockholms skärgård. 

 Alla som någon gång varit riktigt kissnödig vet att det går ut över koncentrationen. Vi behöver en fungerande lösning för det här och så här långt är jag försiktigt positiv till just den här utrustningen, säger Peter.

Andra generationen

Utrustningen som FMV provar heter AMXD  (Advance Mission Xtender Device) och tillverkas av OMNI Medical System. Det är den andra generationen av systemet och har i den nya versionen krympt i storlek.En utveckling som har blivit möjlig tack vare den Behållaren för kvinnliga pilotersnabba utvecklingen inom mobiltelefoni och batteriteknik.

Utrustningen fungerar så att piloten vid behov ansluter en liten pump till en slang som är kopplad till en behållare i understället. Den Behållaren för manliga piloter.har lite olika utformning beroende på om det är en kvinnlig eller manlig pilot. Behållaren fångar upp urinen som sedan pumpas ut till en påse som är ansluten till pumpen.

När Peter Edman sammanställt provresultaten kommer Jenny Avehag vid Gripenprogrammet på FMV att besluta om man ska gå vidare med anskaffning av den här lösningen för de svenska stridspiloterna.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-07-21 08:00. Uppdaterad: 2016-07-21 09:06. Ansvarig: Visa e-postadress.