Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Livscykelperspektiv avgörande …

Livscykelperspektiv avgörande i val av hjälm till Gripenpiloter

Hoppa till nyhetslistan

Mikael Olsson, provflygare på Saab. Foto Per Kustvik.

FMV har beställt avancerade hjälmmonterade displaysystem HMD (Helmet Mounted Display), som ingår i Gripen E piloternas dräktsystem.
– Livscykelperspektivet har varit väldigt framträdande och avgörande i valet av system, säger Joakim Lindén, FMV chefsingenjör Gripen E och tidigare Gripen-pilot.

En vanlig flyghjälm har ett visir för att skydda ögonen om piloten behöver skjuta ut sig. Visiret fungerar även som ett solskydd.

– Nu har man kommit på att man skulle kunna visa viss information, som föraren behöver, på en display i hjälmen som är monterad framför pilotens ena öga så att föraren inte behöver titta in på flygplanets displayer, säger Joakim Lindén.

Denna teknik finns i det hjälmmonterade displaysystemet HMD, som fungerar på två sätt: piloten hjälper systemet att målsöka eller tvärtom. När piloten tittar på ett objekt i luften eller en punkt på marken och trycker på en knapp så visas i hjälmdisplayen vad planets sensorsystem ser, så att föraren snabbt kan låsa på målet och skjuta. Sensorerna kan även hitta ett objekt som piloten behöver se och då kommer det upp en symbol som pekar åt vilket håll han ska titta.

Joakim LindénJoakim Lindén, FMV chefsingenjör Gripen E och tidigare Gripen-pilot. – Grundfilosofin är att spara tid och energi. I luftstrid är det ofta manövrerande mål på korta avstånd så om piloten bara kan se och generera måldata när han tittar rakt fram, måste han svänga planet mer än om informationen finns på displayen i hjälmen. Då kan han bara vrida på huvudet istället. Det sparar tid och energi. Målen bekämpas snabbare och flygplanets energi kan användas till att öka farten eller höjden istället för att svänga efter ett mål.

Enklare och mer robust

HMD-systemet som hör till Gripen E skiljer sig på vissa punkter från det hjälmmonterade system som finns i Gripen C/D.

– En stor skillnad är att detta är ett enklare och mindre känsligt system, det är mer robust och tillgängligt än det gamla. Och det finns också möjligheter att bygga vidare på det här systemet.

En annan nyhet är den samtidiga mörker- och displayförmågan, som inte finns i C/D-versionen.

– Traditionellt sett sitter en bildförstärkare, som gör att man kan se i mörker, påhäktad på hjälmen utan att kunna användas tillsammans med en hjälmdisplay. Men i HMD-systemet för Gripen E överlagras bildförstärkarens bild på hjälmdisplayens symbolik, vilket gör att systemet går att använda både dag och natt.

Livscykelperspektiv

HMD-systemet finns på marknaden och FMV har köpt den senaste versionen.

– Andra länder använder andra system. Det är ett vägval där man tar hänsyn till hur komplicerat system man vill ha, pris, robusthet och vad man ska ha systemet till. Vi har inte bara sett till spetsprestanda i en enskild funktion, utan för oss har livscykelperspektivet varit framträdande och avgörande.

Därför har kostnader för anskaffning, drift och underhåll räknats med vid valet av system.

– Ofta tittar man bara på den huvudsakliga tekniska informationen och glömmer att titta på hur ofta systemet går sönder, hur det är att kalibrera och hur det ser ut om fem år. Det vill säga allt sådant som inte står på första sidan i broschyren, säger Joakim Lindén.

Ekonomi och tid är också viktiga parametrar.

– Oftast försöker vi börja där, med ekonomin och tillgängliga medel samt när kunden behöver systemet. Efter det kan man tänka på vilken teknik som bäst möter Försvarsmaktens användarbehov.

Arbetsmiljö och ergonomi

Just det här systemet började FMV titta på för cirka två år sedan och det ska levereras tillsammans med de flygplan som levereras år 2022 – 2026.

– Vi har haft piloter från FMV Test och Evaluering och från Försvarsmakten, som har tittat på olika system och kommit med synpunkter, säger Joakim Lindén.

Han tycker att HMD-systemet är en rolig del av Gripen E att jobba med, just för att det är användarnära.

– Det är utrustning som ska bäras av en människa och vi får in aspekter som arbetsmiljö och ergonomi. Vi gör prov i slunga och tryckkammare och får direkt respons av slutanvändarna. De bekräftar om utrustningen fungerar eller om vi behöver göra en liten justering, säger han.

I nuläget håller Saab på att göra anpassningar i systemet så att det ska passa i Gripen E.

– Vi på FMV jobbar med tillverkare och underleverantörer, som är i början av integrationsarbetet. Vi har en produkt och de tittar nu på var i planet man ska sätta till exempel sensorer för att det ska bli bäst. The Devil is in the details, säger Joakim Lindén.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2017-02-10 09:48. Uppdaterad: 2017-02-10 09:57. Ansvarig: Visa e-postadress.