Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Konsten att kunna sänka ubåtar…

Konsten att kunna sänka ubåtar i Östersjön

Hoppa till nyhetslistan

Elmotor och batteri testas mot olika hastigheter och drifttider i en provbänk på Saab Dynamics. Bo Winqvist från Saab, Matteo Perrone och Magnus Lind, FMV och Richard Augustsson från Saab.Elmotor och batteri testas mot olika hastigheter och drifttider i en provbänk på Saab Dynamics. Bo Winqvist från Saab, Matteo Perrone och Magnus Lind, FMV och Richard Augustsson från Saab.

Efter att FMV beställde utveckling och anskaffning av ett nytt lätt torpedsystem i maj 2016 har arbetet tagit ordentlig fart. Utvecklingen leds av Saab Dynamics och 2022 ska det vara skjutklart på fartyg och ubåtar.

Östersjön bjuder på en rad utmaningar när det gäller att hitta främmande ubåtar. Det torpedsystem som svenska försvaret använder för att oskadliggöra en ubåt har samma utmaningar. De faktorer som bidrar till svårigheterna är Östersjöns grunda vatten med en topografi och en botten som försvårar för sonarsystemen. Det bräckta vattnet, skärgårdarnas komplexitet och den intensiva sjötrafiken är ytterligare försvårande faktorer.

Magnus LindMagnus Lind leder FMV-projektet med anskaffningen av ny lätt torped till svenska försvaret.  – Det här ställer stora krav på torpedens sensorsystem som måste vara skräddarsydda för den här miljön. Torpeden behöver också kunna köras i olika hastigheter beroende på omgivningen och även klara att navigera och kommunicera effektivt med skjutande plattform.

Det säger Magnus Lind, som är projektledare för det nya torpedsystemet som i första hand ska levereras till de svenska ubåtarna och Visbykorvetterna men även är förberett för att kunna integreras mot helikopter. Han sticker inte under stol med att det finns en hel del utmaningar för det FMV-projekt som han leder.

– Förutsättningarna i våra vatten kan vi inte göra något åt, men jag konstaterar att vi har kompetens och erfarenheter som gör att vi kan hantera svårigheterna.

För att klara utmaningarna har FMV-projektet ett nära samarbete med industrin och stöd av FOI samt kunden Försvarsmakten. Om sex år ska torpedsystemet finnas installerat och klart på korvetterna och ubåtarna.

– Ska det behöva ta den tiden kan man undra. Och svaret är ja, vi pratar om utveckling av nästa generation lätt torped. Vi har en väldigt speciell miljö i Östersjön och så har vi kraven på systemet som sådant, som gör att vi måste ligga långt fram i teknikens utveckling. Kraven på säkerhet och tillförlitlighet för den här typen av system är självklart också mycket höga.

Evolutionär utveckling

Sedan början av 1960-talet har fyra lätta och två tunga torpedsystem utvecklats i Sverige. Magnus Lind pekar på att detta har gett en gedigen kunskapsplattform som man nu bygger vidare på.

– Vi börjar inte från noll. Tvärtom tar vi tillvara på, inte bara kunskaper och erfarenheter, utan även existerande lösningar såsom exempelvis avfyringssystem på både ytfartyg och ubåtar. Det gör att vi får mycket torped för pengarna och en sömlös övergång från dagens lätta torpedsystem.

Matteo Perrone vid torpedens elmotor.Matteo Perrone, som är projektingenjör vid FMV, vid torpedens elmotor.

För att minska de tekniska riskerna, och för att hålla budget i utvecklingsprojektet för den nya torpeden, har FMV använt en modell där designen har anpassats efter tillgänglig ekonomi och tid men med möjlighet att i framtiden uppdatera torpeden. Det här ger möjlighet till evolutionär utveckling av torpedsystemet.

Byggs i moduler

En viktig pusselbit är torpedens uppbyggnad i moduler där man använder en hel del komponenter som redan finns på marknaden. Det gör det möjligt att exempelvis dela teknik och lösningar med andra torpedsystem i Försvarsmakten.

Modultänket underlättar även underhållet och gör att det blir enklare att införa ny teknik och tillföra nya funktioner. Det går också att byta stridsdelen i torpeden mot en övningsdel som gör att man kan utbilda och öva med de vanliga torpederna. På det sättet behövs inga särskilda övningstorpeder.

– Konceptet med en modulär uppbyggnad har sitt ursprung från tidigare utvecklingsprojekt, och vi har provat det med framgång i andra undervattensfarkoster som exempelvis det autonoma övningsmålet för ubåtsjakt, AUV62-AT.

Testet i provbänken övervakas av Matteo Perrone och Bo Winqvist.Testet i provbänken övervakas av Matteo Perrone från FMV, och Bo Winqvist från Saab.

Det konkreta utvecklingsarbetet sker hos leverantören Saab där man också verifierar de olika ingående modulerna. För närvarande arbetar man främst med batterimodulen och elmotorn. Nyligen kördes prov i provbänk där man testade elmotor och batteri mot olika hastigheter och drifttider.

– Jag är väldigt glad att se hur arbetet hos Saab pågår för fullt och löper på enligt plan inom de olika delsystemen. Vi har ett nära samarbete, det ger FMV bra insyn i utveckling av den här avancerade torpeden som kommer att ge Sverige ökad försvarsförmåga, säger Magnus Lind.

Fakta Torped 47

  • Dimension: 400 mm x 2850 mm
  • Vikt: cirka 340 kg
  • Fart: 10 - 40+ kn
  • Räckvidd: 20+km, 1+ tim
  • Batterier: LiFePO4, >100 återladdningar
  • Framdrivning: Electronic DC-motor/Pumpjet
  • Målsökare: Aktiv och passiv, MS4 helt digital
  • Kommunikation: Koppartråd under pågående skott

Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2017-01-31 11:26. Uppdaterad: 2017-01-31 11:39. Ansvarig: Visa e-postadress.