Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Konsten att bygga en 26-meters…

Konsten att bygga en 26-meters bro på 7 minuter

Hoppa till nyhetslistan

Laddar videospelaren

Hjälpinformation

Hoppa till stäng hjälpinformation

Snabbkommandon
Mellanslag: spela/pausa
Pil vänster och pil höger: gå bakåt och framåt 10 sekunder
Ctrl + pil höger/vänster: gå bakåt och framåt 20 sekunder
Pil upp och pil ned: öka eller minska volymen 10 procent åt gången
F: fullskärm
Esc: stäng fullskärm
1-9: hoppa till 10 procent, 20 procent... 90 procent av filmen
M: tyst läge
C och/eller T: slå på/stänga av textning
?: visa lista på dessa snabbkommandon

För ctrl + pil i Safari kan särskilda inställningar behöva göras för att det ska fungera.

Pågående: 00:00:00 / Total tid: 00:00:00
x
På videoklippet demonstrerar Brobandvagn 120 som nu är på väg till det svenska försvaret hur brobanan lyfts på plats.

Genom att snabbt ta sig fram i terrängen och på kort tid lägga ut broar ska de sex brobandvagnarna som FMV har beställt bidra till de mekaniserade förbandens rörlighet.

Anders SalwénAnders Salwén har lett brobandvagnsprojektet på FMV. FMV gjorde en första beställning av tre brobandvagnar under 2014. Den beställningen kompletterades sedan under 2016 med ytterligare tre vagnar. Brobandvagn 120 som den heter i Försvarsmakten bygger på produkter som finns på marknaden och som byggs ihop.

Exempelvis används chassin från stridsvagn 121 (Leopard 2 A4). Till detta chassi kommer tre broar till varje enhet, en 26-meters och två 14-meters.

Anders Salwén är projektledare för brobandvagnssystemet på FMV.

Är du nöjd med resultatet?

Jag tycker vi har lyckats mycket bra. Tillsammans med den tyska leverantören KMW och representanter från Försvarsmakten har vi vidarutvecklat brobandvagnssystemet på Leopard 2 till det bästa som går att finna på marknaden.

Vilket har varit den största utmaningen?

Det har varit att integrera det svenska ledningssystemet därför att systemet är ganska komplext och inte helt färdigutvecklat. Dessutom kräver det en hel del utrymme som normalt inte finns i den här typen av fordon.

Var hamnar kostnaden för de sex bandvagns-systemen?

Upphandlingen av brobandvagnarna kostar knappt 700 miljoner kronor. Då har delarna från stridsvagn 121 renoverats och uppgraderats till stridsvagn 122-nivå vilket bland annat innebär modifiering av motoraggregat och motorrumsventilation. I kostnaden ingår även teknisk dokumentation, reservmateriel, specialverktyg och testutrustningar liksom utbildning av instruktörer och tekniker. Dessutom anskaffar vi två besättningssimulatorer för träning.

När levererar FMV de första vagnarna?

FMV kommer att leverera de första tre brobandvagnarna till Försvarsmakten under 2017. Resterade tre kommer vi att leverera under 2018 och 2019.

Är det fler länder som har den här typen av system?

Singapore var först med det här så kallade Leguan- konceptet. Och efter att Sverige skrev kontrakt har Schweiz, Tyskland och Nederländerna beställt brobandvagnar med liknande konfiguration som den svenska på Leopard 2-chassi. Systemet används dessutom redan av en rad andra länder.

Fakta Brobandvagn 120

  • Chassi: stridsvagn 121 (Leopard 2 A4)
  • Brolängd: 1 st 26m och 2 st 14m per vagn
  • Bärighet: Broklass MLC 80
  • Läggnings- och upptagningstid: 7 minuter
  • Besättning: 2 personer
  • Närskydd: 66mm rökkastarsystem
  • Skyddsnivå: bättre än bärgningsbandvagn 120
  • Övrigt: vagnen är försedd med ett siktessystem med dagkamera, mörkerkamera och laseravståndsmätare

Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2017-01-16 16:54. Uppdaterad: 2017-01-16 17:09. Ansvarig: Visa e-postadress.