Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Klartecken för uppdateringen a…

Klartecken för uppdateringen av JAS 39 Gripen

Hoppa till nyhetslistan

CD:n som innehåller den nya mjukvaruuppdateringen till JAS 39 Gripen. Förenklat går det till på samma sätt som när man uppdaterar systemet i en mobiltelefon eller dator. Den nya versionen ger flygplanet nya samt förbättrade egenskaper.

FMV fick idag tummen upp för flygmaterielsystem 39 version 20. Den hittills största uppgraderingen av hård- och mjukvara ger det svenska stridsflygplanet en rad nya förmågor, unika för det svenska flygvapnet.

För att upprätthålla hög förmåga uppdateras JAS 39-systemet regelbundet. Den nya uppdateringen, version 20, innehåller både nya vapen, sambandsfunktioner, radarfunktioner och förbättringar i gränssnittet mellan piloten och flygplanet.

Flygvapnet fattade idag beslut om att starta användningen av det nya version 20-systemet. Beslutet baseras på den dokumentation som FMV och Saab tagit fram. Är det säkert att börja flyga version 20 nu?

– Baserat på alla verifieringar, prov och kvalitetsaktiviteter som vi initierat och genomfört kan vi säga att det är ett säkert och luftvärdigt system. Dessutom har flyginspektionen på Försvarsmakten gjort en revision av systemet som ett underlag för sitt godkännande säger Michael Östergren, projektledare för projekt MS20 vid FMV.

Helt nya funktioner

Nu är det dags för installation av den nya mjukvaruuppdateringen i flygplanen. Detta går grovt förenklat till som när man uppdaterar systemet i en mobiltelefon eller dator. Den nya versionen ger flygplanet nya samt förbättrade egenskaper dessutom rättar den till brister i tidigare utgåvor.

Det låter enkelt, var det lika enkelt att få till funktionerna?

– Det är väldigt mycket som ska fungera tillsammans. Exempelvis ska flygplanet kunna bära nya laster i form av jaktroboten Meteor och markmålsvapnet Small Diameter Bomb, SDB. Dessa integrationer kräver exempelvis att vi kan redovisa att flygplanet hanterar förändrade tyngpunktslägen samt att vapnen separerar säkert vid fällning, säger Michael Östergren.

Balkar, lavetter och radar har modifierats löpande och det som nu återstår är mjukvaruuppdateringen av de svenska stridsflygplanen. Detta kommer att ske under våren 2016.

Joakim och MichaelJoakim Hamilton och Michael Östergren har lett FMV-projektet som ger JAS 39 Gripen en rad nya förmågor. Här med CD-skivan som innehåller den nya mjukvaruppdateringen.

Ett avancerat utvecklingsarbete

I utvecklingsarbetet har FMV arbetat med både Försvarsmakten och Saab. Genom ett tätt samarbete har det varit möjligt att dra ner på den totala mängden verifieringar, men Joakim Hamilton, som är biträdande projektledare, pekar på att testerna har skett löpande.

– Det gjorde att vi tidigt kunde identifiera svagheter i de olika delsystemen och kunnat åtgärda dem. Men den stora utmaningen i ett flygplanssystem är att allt samverkar och det är först när man har allt på plats som man kan se hur det verkligen fungerar.

Ett av de nya vapnen är radarjaktroboten Meteor. Roboten är utvecklad i ett samarbete med fem andra europeiska länder medan integrationen mellan roboten och JAS 39 har skett i FMV-projekt där Saab varit leverantör.

– När Meteorländerna valde JAS 39 till provplattform var det en vinstlott för Sverige och JAS- plattformen. Det gjorde att vi tidigt kunde se vilka designlösningar som skulle vara bra för kombinationen JAS 39 – Meteor, säger Michael.

Tester och mera tester

Men de erfarenheterna har knappast kommit av sig själv. Tester och åter tester heter receptet. FMV har ställt hårda krav på realistiska prov.

– Vid Meteorproven gjorde vi det besvärligt för roboten att hitta målet. Det var först då vi kunde se hur alla system fungerar tillsammans. Att radar och robot pratar med varandra, att roboten kan förstå informationen som skickas, säger Joakim.

JAS 39 får en rad nya funktioner i och med version 20-uppdateringen. Bland annat vapensystemen Meteor och SDB, nya radarprogram, skyddsutrustning för flygning i kontaminerat område och förbättrad spaningsförmåga. Joakim Hamilton pekar även på två nya funktioner som har med säkerhet och navigering att göra.

– Om flygplanet hamnar i ett okontrollerat flygläge så kan planet via ett automatiskt system med sensorer undvika kollision mot marken. Och vid dåliga väderförhållanden kan flygplanets egna navigeringssystem ge piloten vägledning för landning utan assistans från marken.

 

JAS 39 får en rad nya funktioner i och med version 20-uppdateringen. Bland annat vapensystemen Meteor och SDB, nya radarprogram, skyddsutrustning för flygning i kontaminerat område och förbättrad spaningsförmåga.

En så pass stor uppdatering av flygsystemet JAS 39 innebär självklart att en rad frågor varit tvungna att lösas under utvecklingen. Michael och Joakim berättar att man periodvis har engagerat praktiskt tagit samtliga i FMV:s Gripenorganisation.

– Möjliggöraren är projektteamet, bra kompetens, tydliga mål, samt en vilja från samtliga projektmedlemmar att lyckas med utvecklingen. Men alla i vår Gripenorganisation på FMV har bidragit med sitt engagemang och sin kompetens, säger Michael Östergren.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-05-23 12:30. Uppdaterad: 2016-05-23 12:30. Ansvarig: Visa e-postadress.