Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Hur svårt kan det vara?

Hur svårt kan det vara?

Hoppa till nyhetslistan

Illustrationen är tagen ur FOI:s rapport Försvarsmaktens ekonomiska förutsättningar, från juni 2014

Dan Ohlsson har följt försvarspolitiken i trettio år. Under de trettio åren har han varit mitt i orkanens öga både som chef på Försvarsdepartementet och som överdirektör på FMV.

Att anskaffa nya vapensystem till det svenska försvaret är minst lika komplicerat som andra stora industri- eller byggprojekt. Och de innebär samma sorts risktaganden. 

Dan Ohlsson– "Krig är en materialsport” har någon sagt och den raljanta meningen innehåller en stor del sanning. Den tekniska utvecklingen går ständigt framåt och Försvarsmakten måste uppgradera sina vapensystem eller köpa nytt för att inte hamna efter. Det som i vår bransch kallas ”förmågelyft” eller ”ny förmåga” handlar egentligen om att till exempel de svenska stridsflygplanen ska kunna klara av en tänkt motståndares nya flygplan. Eller att de svenska ubåtarna ska vara lika svåra att upptäcka trots att en tänkt motståndares sensorsystem blivit bättre, säger Dan Ohlsson. 

Bedöma prislappen?

– Ett nytt vapenprojekt börjar med att Försvarsmakten meddelar regeringen att man behöver en ”ny förmåga” för att klara av sin uppgift. FMV:s uppgift är då att hjälpa till med att beräkna kostnaderna. FMV frågar tänkbara leverantörer och försöker bedöma både prislappen för vapensystemet och för livscykelkostnaden, alltså kostnaden för inköp, service och drift över systemets hela livslängd. 

– Regeringen och riksdag anslår sedan pengar för denna nya förmåga till Försvarsmakten. Försvarsmakten diskuterar kravställningarna med FMV och lägger sedan en beställning på FMV som i sin tur går ut på marknaden och upphandlar. Eller i vissa fall, då FMV går direkt till en leverantör och handlar upp det nya vapensystemet. 

– Kedjan mellan att bedöma kostnaderna för det nya vapensystemet och till den tidpunkten FMV skriver under ett avtal med en leverantör är ganska lång. Mycken tid kan förflyta mellan de tidpunkterna. Det är klart att en tänkt leverantör som ska lämna en kostnadsberäkning på ett system som kanske ska levereras om fem till tio år, har behov av att framställa kostnaderna så låga som möjligt. Och att leverantören sedan när avtalet ska skrivas på inte är lika ”optimistisk”. Men fullt så enkelt är det inte. 

– En stridsvagn kanske består av mellan 10 000 till 15 000 delar som levereras av över 500 leverantörer. Ett stort passagerarflygplan består kanske av 100 000 delar och har också över 500 underleverantörer. Även en leverantör som ska leverera en stridsvagn eller ett passagerarflygplan måste göra bedömningar och gissningar under resan från första frågan till underskriven beställning. Och gäller det ett helt nytt vapensystem så ska alltså leverantören göra kostnadsbedömningar om högteknologiska system som från början bara finns på idéstadiet.

Kravställningar kan ändras

– Det tar flera år mellan Försvarsmaktens första framställning till regeringen och tills vapensystemet upphandlas kan saker och ting hända under tiden som förändrar Försvarsmaktens ursprungliga kravställning. Den tekniska utvecklingen stannar ju inte upp under processen från beslut till nytt vapensystem på förbanden, så kravställningen på vapensystemet kan också förändras under tiden. 

– Om det uppstår stora fördyringar kan flera saker göras. Försvarsmakten kan till exempel fundera igenom sin kravställning och göra justeringar som minskar kostnaderna. FMV kan förhandla om avtalet med leverantören och Försvarsmakten kan göra avvägningar av andra vapensystem för att få resurser till den nya förmågan. Exakt vilka åtgärder FMV vidtar för att minska kostnaderna i olika projekt är svåra att i detalj kommunicera till media och allmänhet eftersom de ofta omfattas av försvarssekretess eller av kommersiell sekretess. 

– Alla de här osäkerhetsfaktorerna, de ständigt förändrade förutsättningarna, att vi inte kan berätta allt och olika ekonomiska beräkningsgrunder innebär naturligtvis svårigheter. Men de svårigheterna måste Försvarsmakten, FMV och regeringen i form av Försvarsdepartementet kunna hantera tillsammans. Och det gör vi också, avslutar Dan Ohlsson.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-02-24 15:38. Uppdaterad: 2016-02-25 16:17. Ansvarig: Visa e-postadress.