Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Han ser till så att alla jobba…

Han ser till så att alla jobbar rätt med Gripen

Hoppa till nyhetslistan

Anders Eriksson

Strukturerad styrning och kontinuerlig granskning det är FMV:s sätt att hålla koll på Gripen E-systemet redan tidigt i utvecklingscykeln.
– På det sättet kan vi korrigera medan det finns möjlighet och innan det kostar alltför mycket pengar, säger Anders Eriksson, chefsingenjör.

För att få ett modernt stridsflygplan i luften behövs människor med hundratals olika kompetenser. Det ska bland annat konstrueras, byggas, servas och flygas. Planet ska ha relevant beväpning och skydd, kunna kommunicera med egna och andra förband, och förses med hållbar och effektiv logistik.

Även om Gripensystemet är konstruerat för att kunna tillfoga en fiende maximal skada ska det vara säkert att använda för den egna personalen och i den miljö det ska operera i, såväl i krig som i fredstid. Därför omgärdas all flygverksamhet av omfattande myndighetskrav när det gäller system- och flygsäkerhet.

För att ens få konstruera militära flygplan i Sverige krävs tillstånd från den militära flyginspektionen, FlygI.

En av dem som är experter på den här hanteringen på FMV är Anders Eriksson. Som chefsingenjör för flygmaterielsystem 39, alltså gripensystemet, ansvarar han för att rutiner och arbetssätt uppfyller ställda krav. Bland annat kräver FlygI att FMV ska ha ett dokumenterat verksamhetsledningssystem för att leva upp till kraven i Regler för militär luftfart, RML.

– Inom vårt område innebär det att utöver att följa FMV-gemensamma föreskrifter att verksamheten behöver styras upp i interna anvisningar för att alla ska jobba likadant. Ytterst handlar det om att leva upp till vår auktorisation.

Sammanhållande för dokumentation

Anders Eriksson har på senare tid arbetat mycket med Version 20 av flygmaterielsystemet, den stora uppdateringen av hård- och mjukvara av såväl flygplan som vapen och stödsystem. Version 20 medför flera stora förmågelyft, bland annat inom långräckviddig jaktförmåga.

– Jag har hållit samman deklarationsarbetet för att deklarera Version 20 mot FlygI och ansvarat för framtagning av en hel del dokumentation på den översta systemnivån, säger Anders Eriksson.

Han har även hållit samman den formella överlämningen av systemlyftet till Försvarsmaktens produktionsledning.

– Jag har tagit fram överlämningsbevis för Version 20. Det är ett dokument som kvalitetssäkrar att vi har gjort nödvändiga förberedelser för att kunna driftsätta flygsystemet. Det betyder bland annat kontroll av att vi registrerat nödvändig data för uppföljning och att det finns reservdelar och föreskrifter på plats.

Höga krav för att få flyga

Utan alla dessa dokument hade inte Version 20-uppgraderingen inkluderats i det så kallade materielsystemintyget.

– Och utan det hade materielsystemet inte varit godkänt med avseende på luftvärdighet. Man hade inte fått flyga helt enkelt, säger Anders Eriksson.

Krångliga ord och den byråkratiska kontexten är inget som stör Anders Eriksson. Tvärt om.

– Det är så det är i den här branschen. Det stör mig inte alls. Jag är glad att jag kan använda min erfarenhet inom verksamhetsområdet och förmåga till struktur och systematik. Det är en utmaning att göra detta begripligt för andra. Och så tycker jag om att uttrycka mig i skrift.

Vad gör du just nu?

– Jag förbereder mig för en stor granskning på Gripen E-projektet. Det är en så kallad VDR-granskning, en årlig konstruktionsgranskning. Jag ska läsa in över tusen sidor powerpointbilder, som utgör granskningsunderlag. Bilderna beskriver systemlösningar, alltså hur man tänker realisera konstruktionen och uppfylla ställda krav. Det visas i principiella scheman för hur saker och ting ska fungera ihop samt redovisning av problem och risker.

Bakgrunden till granskningen är att FMV vill validera och värdera systemets användbarhet så tidigt som möjligt i utvecklingscykeln.

– Genom att göra så här kan vi korrigera medan det finns möjlighet och innan det kostar alltför mycket pengar. Det är en temperaturmätning på projektets tekniska utvecklingsläge och en metod att få det rätt från början.

Varför blev du ingenjör?

– Det var en tillfällighet. Jag skulle blivit agronom eller lantmästare, men en synskada hindrade mig från att ta körkort på den tiden. Jag funderade även på att utbilda mig till förskollärare men landade till slut i en ingenjörsutbildning. Med mitt intresse för andlighet skulle jag idag även kunnat bli präst, ägnat mig åt yoga eller andlig utveckling.

Vad är mest utmanande i ditt arbete?

– Att tänka kvalitet och säkerhet och samtidigt hitta en nivå som är tillräcklig. Eftersom jag arbetar så övergripande över hela systemet måste jag hålla mig uppdaterad med väldigt mycket som jag inte har varit en aktiv del av att producera själv. Att förstå och skapa förtroende för hur andra göra och löser sina uppgifter. Det handlar mycket om att kommunicera med människor som arbetar med andra delar i projektet, det är en rolig del av mitt arbete.

Fakta FlygI

Den militära flyginspektionen, FlygI, är en fristående enhet organiserad i Försvarsmaktens högkvarter. FlygI lyder direkt under regeringen i frågor om tillsyn. I övriga frågor lyder militära flyginspektionen under överbefälhavaren.

Fakta RML

Regler för militär luftfart, RML, tillämpas på organisationer och personer som leder, genomför verksamhet, konstruerar och producerar luftfartsprodukter, underhåller luftfartsprodukter och som bedriver utbildning inom det militära luftfartssystemet.

Läs tidigare artiklar om Version 20:


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-06-29 13:02. Uppdaterad: 2016-06-29 13:21. Ansvarig: Visa e-postadress.