Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Från terrängen ut på motorväge…

Från terrängen ut på motorvägen

Hoppa till nyhetslistan

Laddar videospelaren

Hjälpinformation

Hoppa till stäng hjälpinformation

Snabbkommandon
Mellanslag: spela/pausa
Pil vänster och pil höger: gå bakåt och framåt 10 sekunder
Ctrl + pil höger/vänster: gå bakåt och framåt 20 sekunder
Pil upp och pil ned: öka eller minska volymen 10 procent åt gången
F: fullskärm
Esc: stäng fullskärm
1-9: hoppa till 10 procent, 20 procent... 90 procent av filmen
M: tyst läge
C och/eller T: slå på/stänga av textning
?: visa lista på dessa snabbkommandon

För ctrl + pil i Safari kan särskilda inställningar behöva göras för att det ska fungera.

Pågående: 00:00:00 / Total tid: 00:00:00
x

Med full last väger den över 6 ton. Trots det tar sig försvarets nya terrängbil 1522 lätt fram i terrängen och på motorvägen.

Per Robertini har fört många diskussioner om FMV:s krav med leverantören Daimler vid deras produktionsanläggning i Graz i Österrike.Per Robertini har fört många diskussioner om FMV:s krav med leverantören Daimler vid deras produktionsanläggning i Graz i Österrike. Upphandling, avtal och leverans. På fem år har FMV sett till att Försvarsmakten fått närmare sex hundra nya patrullbilar.

Patrullbilarna är baserade på Mercedez-Benz Geländewagen 300, som sedan anpassas till Försmaktens behov i olika versioner.

Fyra olika versioner rullar nu inom Försvarsmakten som ersättare till de gamla Terrängbilarna 11 och 13. FMV har levererat två fyrhjulsversioner, oskyddad och skyddad, samt två sexhjulsversioner, utan taklucka och en med taklucka och vapenintegration på taket.

FMV krav gav bättre produkter

Per Robertini har lett projektet hela vägen, från kravställning till leverans. Han är nöjd med samarbetet med industrin och att man tillsammans har hittat lösningar.

– Vi har med tiden fått gehör för våra idéer och kravställningar och jag upplever att leverantören uppskattar vårt sätt att arbeta. Det leder till en förbättrad produkt för både oss och leverantören.

Men hur svårt kan det vara. Är det inte bara att skicka en beställning och sedan får man det man vill ha?

– Ingen vore gladare än jag om det var så, men det är mycket som ska rymmas i en leverans, och inom budget.

– Exempelvis kan jag nämna att när vi framförde våra önskemål om sexhjulsversionen så hade de först inga resurser, sedan kunde de enbart tillverka den som högerstyrd, som den version det australiensiska försvaret skulle ha. Men efter många givande och kreativa diskussioner så lyckades vi komma fram till en lösning där de tog fram en version med ratten på rätt sida. Detta är bara ett exempel av många, säger Per Robertini.

Leveranskontroll ger kompletta fordon

Jörgen Ericsson och Patrik Stedt kontrollerar detaljer i motorrummetJörgen Ericsson och Patrik Stedt kontrollerar detaljer i motorrummet. Trots att det är en i grunden beprövad produkt som funnits länge finns det detaljer som inte har levt upp till kraven som FMV ställde i upphandlingen. Vad-förmågan, det vill säga att ta sig fram i högt vatten, till exempel.

– Den extra generator som finns i fordonet satt lågt monterad vilket vi påpekade i ett tidigt skede. Det ledde till att den slogs ut vid vadning, men vi fick så småningom leverantören att åtgärda problemet genom att byta till en tät och avluftad version, säger Patrik Stedt som är projektingenjör vid FMV.

Vid leveranskontrollerna som FMV gör innan fordonen levereras till Försvarsmakten går FMV-teamet igenom att fordonen är kompletta och att de fungerar som de ska samt uppfyller ställda krav.

– Vid de första leveranserna hittade vi fler åtgärdspunkter än nu i slutfasen. Bromsarna var ett problem, de drog rejält snett. Men vi stämmer av att dessa punkter justeras, säger Patrik Stedt.

– När vi upptäcker åtgärdspunkter innan leverans är det mycket vunnet. Kunden får kompletta fordon som fungerar och vi sparar tid och kostnader.

Det som lade grunden till leveranserna av patrullbilarna är en konkurrensupphandling som FMV gjorde tillsammans med norska försvarets organisation FMO. Upphandlingen, som genomfördes enligt det norska regelverket ledde slutligen till ett avtal med två leverantörer som båda uppfyllde kraven. FMV valde sedan att gå vidare med Daimler AG för leverans av patrullbilarna.

Terrängbil 1522 6x6 har flak och möjlighet att lasta drygt två ton, betydligt mer än fyrhjulsversionen.Terrängbil 1522 6x6 har flak och möjlighet att lasta drygt två ton, betydligt mer än fyrhjulsversionen.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-10-11 13:03. Uppdaterad: 2016-10-11 14:31. Ansvarig: Visa e-postadress.