Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / FMV:s markverkstadsavdelning I…

Huvudnavigering:

FMV:s markverkstadsavdelning ISO certifierad

Hoppa till nyhetslistan

Per Öster, chef för FMV:s markverstäder, är glad för ISO 9001-certifieringen.

FMV:s markverkstadsavdelning har nu blivit certifierad enligt den nya versionen av kvalitetsledningssystemet ISO 9001, som uppdaterades 2015. – Att vara ISO 9001 certifierad innebär att man måste jobba med ständiga förbättringar, på samma sätt som inom LEAN. Du måste hela tiden bli bättre för att behålla certifieringen, säger Per Öster, chef FMV markverkstäder.

Eftersom markverkstäderna har många externa kunder som kräver att verkstaden ska ha ISO-certifiering för att få lämna anbud, har FMV:s markverkstadsavdelning sedan tidigare en certifiering enligt 2008 års version av ISO 9001. Men nu har de re-certifierats enligt 2015 års standard.  Certifieringen gjordes av BMG Trada, som är ett av de företag som är godkända av ISO att göra detta.

– De började med att kontrollera vår ledning och vårt ledningssystem, sedan gjorde de samma kontroll vid några av verkstäderna. Eftersom FMV:s verksamhetsledningssystem inte är ISO-certifierat, behöver vi ett eget, certifierat, verksamhetsledningssystem vid markverkstäderna, säger Per Öster. 

Förändringen i den nya standarden handlar i stort om ledningens åtagande och ansvar, införandet av ett riskbaserat tänkande i verksamheten samt tydligare inriktning mot ett processarbete.

– Vi har jobbat med förbättringar inom dessa områden och i stort sett var vi i fas med de nya kraven, säger Per.

Vid förra certifieringen fick markverkstadsavdelningen en avvikelse på grund av att man inte var så bra på att jobba med måluppfyllnad.

– Sedan dess har vi gjort ett stort jobb med hur vi sätter upp tydliga mål och följer upp dem.  Det vi har kvar att göra är en intressentanalys över våra kunder och leverantörer. Vi har externa kunder, men även interna. Det kan till exempel vara så att en annan avdelning inom FMV är vår kund medan Försvarsmakten brukar materielen och det är de som kommer till våra verkstäder. Vi ska mappa hur det hänger ihop för varje verkstad, eftersom det ser olika ut för olika verkstäder. Verksamheten i Göteborg skiljer sig till exempel markant från den i Skövde.

Att bli certifierade av en extern part, ser Per Öster som en fördel.

– De hjälper oss att bli bättre. Det är bra att få en extern part som reviderar vår verksamhet och som bidrar med tips och råd. De har certifierat andra stora företag och kan bidra med exempel på hur andra gjort. Inspektörerna hjälper oss i vårt utvecklingsarbete, säger han.

 

Fakta ISO 9001:2015

I nya versionen av ISO 9001, som uppdaterades 2015 beskrivs sju principer:

  • Kundfokus
  • Ledarskap
  • Medarbetarnas engagemang
  • Processinriktning
  • Förbättring
  • Faktabaserade beslut
  • Relationshantering

Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2018-04-17 16:25. Uppdaterad: 2018-04-17 16:32. Ansvarig: Visa e-postadress.