Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / FMV testar obemannat flyg från…

FMV testar obemannat flyg från Visbykorvett

Hoppa till nyhetslistan

Att flyga med ett obemannat flygsystem bakom ett fartyg är svårt. Automatiken sätts på prov vid landning. Se videoklipp från FMV:s tester med en obemannad helikopter på en Visbykorvett.

Det blir allt vanligare med obemannade flygsystem som en del i militära operationer. Men frågan är om det också är möjligt att basera en UAV på ett fartyg. Det ska FMV ta reda på i ett uppdrag från Försvarsmakten.

Visbykorvetten HMS Karlstad lämnar kajen vid Örlogsbasen i Karlskrona. Ombord finns idag en mini-helikopter som FMV ska använda för att reda ut en rad frågor kring samverkan mellan en fartygsplattform och ett obemannat flygsystem.

Hur fungerar start och landning under olika förhållanden, hur löser man hanteringen ombord, går det att spana och identifiera mål till sjöss och på marken?

Magnus Örnfelt är projektledare på marinsidan på FMV och den som håller ihop trådarna.

Vi tittar på allt som rör hanteringen av farkosten ombord som tankning, klargöring, start och landning  med mera. Vi har ju tidigare integrerat bemannade helikoptrar med just Visbykorvetterna, men en svårighet här är en del säkerhetsfrågor kopplat till regelverket som inte är så utvecklat på det obemannade flygområdet.

Till sin hjälp har Magnus också personal från flygsidan på FMV och medarbetare från FMV Test och Evaluering som ska hjälpa till att samla in kunskaper och erfarenheter.
Efter att FMV utvärderat ett antal kandidater blev det Linköpingsföretaget CybAeros obemannade helikopter som utsågs att vara med vid demoflygningarna från Visbykorvetten HMS Karlstad.

Blåsiga tester

Det blåser en hel del utanför Karlskrona de här dagarna vilket gör att fartygets besättning, som Försvarsmakten ställt till förfogande under demo-dagarna, måste leta upp positioner som passar det som flygfarkosten ska göra.

Det får inte blåsa för mycket när man startar och landar med en helikopter. Och när man gör det första gången med ett nytt system på fartyg vill man att det ska vara extra lugnt. Man behöver ta hänsyn till både fartvinden som fartyget har och vinden över havet.

Man måste styra med eller mot så att man får lagom vindar över däck. Och vi har ganska hårda begränsningar, det får inte blåsa så mycket nu när vi flyger första gången, säger Joakim Johansson som är systemingenjör inom helikopterområdet vid FMV Test och Evaluering.´

Och det är komplext. Det är mycket verksamhet och människor på liten yta. Mycket att förhålla sig till.

Till det kommer ett väldigt omoget system som dessutom ska fungera helt automatiskt. Det gör att det blir tekniskt komplext. Och det är svårt att flyga bakom ett fartyg, säger Joakim Johansson.

Joakim Johansson är specialist på helikoptrar vid FMV, han har tidigare gjort integrationsprov med Helikopter 15 på Visbykorvetterna. Nu handlade det om en obemannad helikopter. Minst lika komplext.Många fördelar med UAV

Men han konstaterar samtidigt att en helikopter på fartyg ger fördelar.

Det kan vara bra att kunna skicka iväg en sensor långt bort för att hämta in information. Man vinner tid eftersom det tar längre tid att åka på vattnet.

Efter provdagarna, där FMV genomförde ett antal flygpass både med manuell och automatisk start och landning, är det dags att sammanställa en rapport.

Vi samlar in alla erfarenheter från prov-dagarna och sammanställer det. Det materialet kan Försvarsmakten använda som ett av underlagen när man formulerar kraven inför en eventuell framtida anskaffning av UAV-system till fartyg, säger Magnus Örnfelt.

 Fakta

Den obemannade helikoptern som FMV använde vid demoflygningarna kommer från företaget CybAero. Företaget valdes ut efter att FMV gått ut med en intresseförfrågan till industrin och efter det gjort en utvärdering.

Det här UAV-systemet är utrustat med så kallat deckfinders, vilket innebär att farkosten kan landa automatiskt, den hittar hem till helikopter-landningsplatsen
på fartyget.

Den flyger med automatik, efter i förväg programmerade så kallade waypoints. Men kan också flygas manuellt, med joystick. 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-06-17 07:00. Uppdaterad: 2016-06-17 07:00. Ansvarig: Visa e-postadress.