Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / FMV levererar hög tillgängligh…

FMV levererar hög tillgänglighet via smart logistikkoncept

Hoppa till nyhetslistan

En utbytesenhet till ett Gripenplan på väg in i hangaren vid flygbasen i Čáslav i Tjeckien. FMV har erbjudit alla länder som flyger JAS 39 Gripen att delta i den pool med utbytesenheter som ägs av Försvarsmakten.

Tydliga krav att leverera förmåga, samarbete mellan Gripen-operatörerna och hårt arbete med att utveckla och behålla teknisk kompentens i Tjeckien är några av orsakerna till framgången för det tjeckiska flygvapnet med Gripen.

Solen skiner in genom den öppna porten i Gripenhangaren på flygbasen i Čáslav. Det är november och åtta grader varmt. En transportbil har precis anlänt från Sverige med en utbytesenhet. Föraren öppnar lastutrymmet och en mekaniker lastar snabbt av den gröna lådan. Flygplanet som behöver delen är förberett och kommer att flyga redan nästa dag.

För att hålla uppe tillgängligheten på Gripensystemet hos alla operatörer som FMV ansvarar för på ett kostnadseffektivt sätt har FMV erbjudit de tre operatörerna Tjeckien, Ungern och Thailand att delta i den pool med utbytesenheter som ägs av Försvarsmakten.

– På det här sättet kan alla operatörer snabbt få tillgång till utbytesenheter vid behov utan att själva behöva anskaffa alla utbytesenheter som behövs, säger Christer Björk, Logistic Manager för FMV:s projekt Gripen Tjeckien och Gripen Thailand.

Christer Björk är Logistic Manager för Gripen Tjeckien och Gripen Thailand. Innan han började på FMV var han yrkesofficer och flygtekniker.

– För att säkerställa efterfrågad tillgänglighet hos alla Gripenoperatörer har FMV anskaffat fler utbytesenheter för delar av den intäkt som FMV får av att sälja tillgång till poolen.

Vinner tid med utbytesenheter

Tanken med utbytesenheter är att istället för att montera ur en apparat för underhåll eller reparation och sedan vänta på att montera tillbaka samma apparat i flygplanet, så byter man ut den mot en utbytesenhet. På så sätt kan man snabbt få flygplanet i luften igen.

Underhållet eller reparationen av den utbytta apparaten kan sedan göras utan att påverka tillgängligheten på flygplanet.

– En utbytenhet kan till exempel monteras ur en tjeckisk flygmaskin för att skickas till Sverige för underhåll för att sedan monteras in i ett flygplan i Ungern, säger Christer Björk.

Tjeckien har flugit Gripen sedan 2005. Under uppbyggnadsfasen före 2005 låg fokus på att leverera ett Gripensystem som skulle passa in i den tjeckiska infrastrukturen. Ett område var bland annat att översätta den svenska underhållsdokumentationen till engelska.

– Det handlade både om att leverera hårdvara och skapa de mänskliga relationer som krävs för att driva verksamheten, säger Christer Björk.

När tjeckerna började sin flygverksamhet flyttades FMV:s fokus till att få alla tänkta supporttjänster att fungera som det var tänkt. Det gällde allt från svensk supportgrupp och transporter av delar från Sverige till hanteringen av utbytesenheter och reservmaterielförsörjning.

Grunden till tjeckernas framgång med JAS Gripen-systemet ligger i Sverige. Vi har byggt ett bra system och vi har bra flöden. Det gör att kunderna är nöjda och känner att de får en bra support. Vi har en stark vilja och stolthet att överträffa tjeckernas förväntningar och lösa deras frågor och behov inom ramen för det avtal vi har. Det säger Christer Björk, ansvarig för logistik inom Gripen Tjeckien vid FMV.

Har lärt sig och tagit över uppgifter

Vid starten 2005 bestod den svenska supportgruppen i Čáslav av två piloter och ett drygt tiotal tekniker. Gruppen har sedan krympt allt eftersom tjeckerna har lärt sig och tagit över uppgifter. Mot slutet var det bara tre tekniker kvar i den svenska supportgruppen och dessa lämnade Tjeckien 2015.

– Jag är stolt över tjeckerna och de är stolta över sitt Gripen-system. De har tagit systemet till sig, använder det mycket och gör det väldigt bra. Det behövs inte ens någon supportgrupp här längre, teknikerna är så erfarna och tar rätt beslut på egen hand, och frågar efter support på rätt saker.

Ett viktigt steg för tjeckerna för att klara av underhållet har varit att hitta ett sätt att återanställa pensionerade tekniker som civilanställda.

– Tjeckien har ett pensionssystem där man som soldat går i pension vid relativt tidig ålder. I och med de tappade de många erfarna tekniker vilket ledde till en hög belastning på befintlig personal. Genom att framgångsrikt återanställa dessa erfarna tekniker till en civilanställning och låta dem arbeta med tungt underhåll i hangaren har de vänt den utvecklingen, säger Christer Björk.

Lyssnar på kunden

Hans uppgift som Logistic Manager idag är att lyssna på kunden och deras feedback på den support som levereras från Sverige för att sedan göra förändringar inom inblandade supportorganisationer och se till att FMV fortsätter att leverera avtalad support.

– FMV har bland annat avtalat en viss tillgänglighet på reservmateriel, vilket mäts dagligen, eventuella brister följs och bevakas noga för att hitta möjligheter till förbättring.

Under de elva år som Tjeckien flugit Gripen har projektet gått väldigt bra även om brist på reservdelar orsakade försämrad tillgänglighet på systemet för ett antal år sedan.

– Trots att det har förekommit problem i viss utsträckning under de elva år som Tjeckien har använt systemet så är tjeckerna nöjda med vår leverans. Det beror både på det arbete som vi gjort tillsammans med tjeckerna men också på att vi har fungerande supportorganisationer inom FMV, Saab, Försvarsmakten och GKN, säger Christer Björk.

Men grunden till framgången ligger också i Sverige.

– Vi har byggt ett bra system och vi har bra flöden. Det gör att kunderna är nöjda och känner att de får en bra support. Inom projektet känner jag också att det finns en stark vilja och stolthet att överträffa tjeckernas förväntningar och lösa deras frågor och behov inom ramen för det avtal vi har.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2017-03-14 10:28. Uppdaterad: 2017-03-14 10:49. Ansvarig: Visa e-postadress.