Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Det är en ny roll för oss

"Det är en ny roll för oss"

Hoppa till nyhetslistan

Saab Kockums tillverkar åtta däckshus och master till Singapores nya korvett. FMV bistår, enligt avtal med Singapores anskaffningsmyndighet, med att kvalitetssäkra komponenterna.
– Vi verifierar att produkten fungerar och att den lever upp till de ställda kraven, säger Camilla Wallentinsson, FMV.

Camilla Wallentinsson, FMVI höstas tecknade FMV ett avtal med Singapores anskaffningsmyndighet Defence Science and Technology Agency, DSTA, om att FMV ska kvalitetssäkra komponenter till Singapores nya korvett, Littorial Misson Vessel, LMV.

Åtta stycken har beställts från varvet ST Marine, som tillverkar stålskroven. Saab Kockums i Karlskrona tillverkar däckshus och mast, den så kallade överbyggnaden.

– FMV stödjer DSTA med verifieringen så att de inte behöver ha personal på plats i lika stor omfattning, säger Camilla Wallentinsson, projektledare FMV Test & Evaluering (T&E).

Snart klar för leverans

Den fjärde överbyggnaden i ordningen börjar bli klar för leverans. FMV Info besöker varvet samma dag som man gör spolprov på vattentäta dörrar och luckor. Det är blött på golvet och vattenslangar dras runt däckshuset. Med en vattenstyrka på tre bar och ett avstånd på två meter spolar varvspersonalen vatten på en av dörrarna. Innanför den står Magnus Lundberg, skrov- och kompositspecialist på FMV T&E. Med en ficklampa lyser han mot dörrlisten för att se att inget vatten tränger in.

– Vid den här dörren är en packning sönder. Den byter vi direkt, varvet har en mekaniker på plats som justerar det som behövs.

SpolprovSpolprovet är ett av de 17 tester och verifieringar som FMV gör av överbyggnaden. I verifieringarna ingår även att gå igenom dokumentation och ritningar.

– Magnus gör också en visuell kontroll, där han detaljstuderar överbyggnaden. Han verifierar dimensioner, tittar på struktur och målning och på att svetsfogar, limfogar och kompositpaneler uppfyller kraven. Han kontrollerar också funktionen på ingående delar – till exempel att dörrarna går att öppna och stänga, att låsen är hela och att det inte är några vassa kanter, säger Camilla Wallentinsson.

I testerna, som varvet förbereder och FMV bevittnar, ingår även dragbelastningsprov.

– Vi tittar bland annat på att kompositmaterialet är hoplimmat med cellkärnan på rätt sätt, så att det inte släpper.

Ny roll

Avtalet med DSTA innebär att det är första gången FMV T&E Marin har ett uppdrag för en utländsk kund på Saab Kockums område.

– Det är en ny roll, både för varvet och för oss. Oftast är det ju så att vi gör direktaffärer med varandra, men här kommer vi in som representant för en tredje part. Det gör att vi behöver hitta nya samarbetsformer. Det fungerar bra, vi reder ut saker efter hand och pratar om hur vi ska göra för att få ett bättre resultat, säger Camilla Wallentinsson.

Thomas Kjellsson, projektledare Saab Kockums, instämmer.

– Nu vet vi hur vi vill att samarbetet ska fungera, säger han.

Kontroll av dörr.

Factory Acceptance Test

I förra veckan var det dags för Factory Acceptance Test, FAT, på den fjärde överbyggnaden. Här visar Saab Kockums för sin kund ST Marine att produkten fungerar och att den uppfyller de ställda kraven. Under FAT är DSTA på plats för att se till att ST Marine gör en fullgod besiktning. FMV är med som extern part som stödjer DSTA i verifieringen.

Magnus Lundberg– Det är egentligen ingen skillnad att göra FAT för Singapore jämfört med en svensk kund. Det som är annorlunda i det här fallet är att vi inte har sett kompositöverbyggnaden monterad på stålskrovet, vilket gör det svårt för oss att få helhet på de eventuella problem som dyker upp, säger Camilla.

– När vi har utländska kunder finns det ett värde i att se hur deras fartyg fungerar, för att få helheten, instämmer Magnus Lundberg.

Efter testet har varvet en vecka på sig att göra eventuella justeringar innan överbyggnaden skeppas iväg till Singapore, där den monteras på skrovet.

– Det är som att bygga lego, men med milimeterpassning. Och trots att varvet inte har sett skrovet alls passar överbyggnaden. Det är häftigt att det funkar, säger Camilla Wallentinsson.

Foto: Glenn Pettersson, Saab Kockums 

Fakta avtal FMV - DSTA

  • Avtalet innebär att skrov- och kompositexperter ifrån FMV T&E Marin, på uppdrag av DSTA, ska kvalitetssäkra komponenter som tillverkas av Saab Kockums.
  • Kvalitetsäkringen består i att FMV T&E Marin genomför kontroller och verifiering av sammanbyggda komponenter under tiden överbyggnaden tillverkas, samt stödjer DSTA i avslutande Factory Acceptance Test, FAT.
  • Avtalet avser sju "Shipset" och hela projektet löper till 2018.

Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-06-22 14:44. Uppdaterad: 2016-06-22 15:21. Ansvarig: Visa e-postadress.