Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Alla har vi en del i att få de…

"Alla har vi en del i att få det att fungera"

Hoppa till nyhetslistan

Hanna Regebro och Torbjörn Henriksson.Hanna Regebro, FMV och Torbjörn Henriksson, Försvarsmakten.

Omdaningen av försvarslogistiken har inneburit förändrade ansvarsområden, arbetssätt och flöden mellan FMV och Försvarsmakten. Ett område som berörs är fordonsbesiktningen.

När det är dags att lämna in ett fordon för grundtillsyn, GT, kontrollbesiktning och statusbedömning, vänder sig förbanden till FMV LDS, lokal driftstyrning, som bokar tid på markverkstaden och på besiktningsavdelningen för GT på fordonet. Om ett fordon får anmärkning vid GT beställer LDS reparation av bland annat markverkstaden för att åtgärda felen.

Hanna RegebroHanna Regebro, FMV. – Det här flödet är nytt, och jag tror att det på några orter är oklart vad de nya rollerna innebär och vem som gör vad. Och eftersom besiktning, LDS och markverkstäder finns på ett tjugotal orter är det många orter och många individer inblandade, det är inte alltid det lättaste att få ihop, säger Hanna Regebro, chef FMV FSV besiktning.

Ett förbättringsområde är att få ihop det här flödet bättre mellan besiktning, lokal driftstyrning och markverkstad, så att fordonen passerar på kortast möjliga tid.

– På en del ställen fungerar det hur bra som helst, på andra fungerar det mindre bra. Men jag tror att vi har kommit över den största utmaningen och det känns som att vi är på rätt väg. Det är positivt att besiktningen är synligare nu än när vi låg under markverkstaden, för då går det också lättare att hitta förbättringar i flödet.

Nytt bokningssystem

En del i förändringen är det nya bokningssystemet för GT av fordon.

– Det skaver hos många. En GT personbil har en schablontid/bokningstid, på två och en halv timme, men kan även bokas in på kortare tid om det är överenskommet på orten. Schablontiden är inte lika med den verkliga utfallstiden för en GT personbil. Många tycker att en GT tar lång tid och jämför det med tiden det tar att besiktiga ett civilt fordon. Men insatsorganisationen ställer andra krav, i vår grundtillsyn ingår också statuskontroller där vi tittar på säkerhet, kvalitet och arbetsmiljö. Det är inte bara en kontrollbesiktning, säger Hanna Regebro.

– Det finns också en missuppfattning om att bokningssystemet är en kö. Det är ett planeringssystem för besiktningen och LDS. Det går att boka besiktning två månader i förväg och Försvarsmakten har sin egen planering och prioritering för detta. Om besiktningen har jobbat av det som är bokat i bokningssystemet under en dag, så tar besiktningsmannen in objekt som är bokat eller står på tur nästa dag.

Om det är bråttom med ett fordon och man är sent ute ska man vända sig till LDS.

– Det är viktigt att vi pratar med varandra. Och det är klart att vi gör allt vad vi kan för att lösa de problem som uppstår.

Bidragande orsak

Torbjörn Henriksson, Försvarmakten, är teknisk chef för 1.NSE Väst. Nationell stödenhet, NSE, representerar regionens förband i kontakten med FMV. Torbjörn HenrikssonTorbjörn Henriksson, Försvarsmakten. Han menar att en bidragande orsak till de problem som finns är att det tekniska skrået inom Försvarsmakten är mindre än tidigare.

– När man ändrar rutiner för hur man bokar in sig på besiktning etcetera och dessutom inför Prio 5.6, samtidigt som det är färre teknisk personal på förbanden – då blir det stökigt. Men det gäller att reda ut vad vi träter om, det har blivit lite mycket, säger han.

– Det är klart att besiktningsavdelningen inte är felfri och att det finns saker att förbättra. Men med kommunikation och samverkan lättar det mer och mer. Ett exempel är Halmstad där de hade jätteproblem i oktober. Så satte besiktningsavdelningen, LDS och Försvarsmakten sig ned och pratade och nu fungerar det bra, säger Hanna Regebro.

Bra samarbetsklimat

I Skövde fungerar samarbetet mellan FMV och Försvarsmakten också bra.

– Vi har alltid haft ett bra klimat mellan verkstaden, besiktningen och verksamheten på fältet. Det handlar om samtal och om att röra sig i verksamheten. Och det handlar lika mycket om att prata med sin egen personal som att vi, Försvarmakten och FMV, pratar med varandra, säger Torbjörn Henriksson.

Han menar att det är ett chefsansvar att kommunicera till sin personal vad förändringen innebär och varför vi gör som vi gör.

– Att bara säga till folk att gilla läget är inte ok. De kanske inte gillar läget, men de ska i alla fall förstå.

Pragmatisk syn

Han beskriver det som att man i Skövde har en pragmatisk syn på verksamheten.

– När besiktningsavdelningen separerades från verkstäderna var det först väggarna upp, men när verkligheten tränger sig på och det uppstår problem måste vi lösa dem. Annars undrar förbanden vad vi håller på med. Vi har som mål att de inte ska märka av några oklarheter och vi ska inte kasta skit på varandra inför dem, säger Torbjörn Henriksson.

– Förändrade arbetssätt påverkar alla, men det har alltid varit lösningsfokuserat här. Visst finns det problem, men vi pratar om hur vi ska lösa dem innan de hinner bli stora, säger Hanna Regebro.

Därför har de samverkansmöten en gång i månaden.

– Men på vissa orter har man det en gång i veckan. Ju tätare möten man har, ju mindre har man att prata om och desto smidigare går dialogen. Jag påstår att samarbetet fungerar bättre och bättre i hela vår region, säger Torbjörn Henriksson.

– Alla har vi en del i att få det att fungera, vi kan inte stå med armarna i kors utan måste jobba ihop. Vi har ju alla samma mål med besiktningen – att se till så att Försvarsmakten har tillgängliga fordon i bra skick, säger Hanna Regebro.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-09-13 11:19. Uppdaterad: 2016-09-13 13:07. Ansvarig: Visa e-postadress.