Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Certifierat system ger möjligh…

Huvudnavigering:

Certifierat system ger möjlighet att öva med EU och Nato

Hoppa till nyhetslistan

Certifieringsgruppen. Från vänster främre raden: Mark Graves DoD AIMS PO, Johan Krusell FMV, Roger Evaldsson FMV, Illka Lassila SAAB. Bakre raden: Spiros Pappodolus FMV, Åke Krantz SAAB, David Backman SAAB, Charlie Lejdbrandt FMV, Jonas Ungerbäck FMV.

Sverige är numera ett av de första länder utanför Nato, som är AIMS-certifierad för IFF. Det är ett internationellt system för identifiering inom luft-, mark- och sjöarenan. Systemet består av både öppna och krypterade delar.
– För att ha möjlighet att operera med EU samt med Natostyrkor vid övning eller uppdrag, måste de svenska styrkorna ha IFF upp till den krypterade nivån Mod 5, säger Mats Nord, FMV.

I systemet IFF ingår frågare, en så kallad interrogator, samt svarare som kallas transponder. Systemet kan identifiera både civila och militära plattformar som har en transponder installerad. Systemet innehåller både civila och militära moder. De militära moderna består av dels öppna, dels krypterade moder.

– En mod kan enkelt förklaras med att det är olika mycket information om plattformen som sänds ut, säger Mats Nord.

Upphandlingen av systemet inleddes med en studie som gav att IFF interrogator, frågare, skulle integreras med spaningsradar och ledningssystem ombord på korvett typ Visby.

– Första installationen av interrogator och transponder gjordes på Sjöstridsskolan, där man genomförde utbildning och verifiering av systemet innan den första fartygsinstallationen gjordes 2017 på HMS Härnösand. Installation har genomförts på resterande Visbykorvetter och avslutades 2019 med HMS Visby.

Omfattande certifieringsarbete

För att kunna använda de krypterade moderna i IFF krävs en certifiering av AIMS, vilket Sverige fick i mars i år.

– Certifieringsprocessen är ett omfattande arbete i olika steg, där det första är att leverantören låtit AIMS titta på materielen och kontrollera att den uppfyller deras krav. Sedan ska installationen av materielen ombord kontrolleras och certifieras av AIMS. Som ett sista steg görs ett "flight test", där man kontrollerar att IFF-systemet fungerar som det ska gentemot andra enheter med IFF.

– För att lyckas med en godkänd certifiering har ett nära samarbete med AIMS varit en förutsättning, säger Mats Nord.

Transpondrar installerade

I dagsläget är transpondrar installerade på HMS Carlskrona och på vedettbåt typ MMÖ.

– Här kvarstår Harbor Acceptance Test och Sea Acceptance Test samt certifiering.

Transponderinstallation kommer även att ske på minjakt typ Koster, HMS Belos och SPS (Special Purpose Ship). Vidare ska korvett typ Gävle få interrogator och transponder i samband med sin modifiering, som pågår nu.

– Fartyg med avancerat luftförsvar har både interrogator och transponder. Övriga fartyg har endast transponder.

Systemet kommer förhoppningsvis att vara installerat på de av Försvarsmakten utpekade fartygsplattformarna under 2021.

Och om man tittar på hur framtiden inom IFF ser ut, så går arbetet mot att ersätta den krypterade mod som används idag med en mer avancerad.

– Skillnaden i stora drag är att idag frågar man för att få ett svar, medan den mer avancerade moden kan ta emot svar, squitter, från andra plattformar utan att själv fråga. Transpondern kan också ge plattformens position och annan information. Moden har också högre överföringshastighet, säger Mats Nord.

Fakta:

  • AIMS står för ATCRBS(Air Traffic Control Radar Beacon System) IFF Mark XIIA/XIIB Systems.
  • IFF står för Identification Friend or Foe, Mark XIIA. Det är ett internationellt system för identifiering inom luft, mark- och sjöarenan.

Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2019-08-22 09:30. Uppdaterad: 2019-08-22 09:30. Ansvarig: Visa e-postadress.