Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / "Vi måste utöka den strategisk…

Huvudnavigering:

"Vi måste utöka den strategiska kompetensen"

Hoppa till nyhetslistan

AUV 62 AT är en obemannad farkost som tagits fram av FMV för att stödja Försvarsmakten med ett övningsmål då de övar ubåtsskyddsverksamhet. Foto: Saab

Simon Källerfelt Korall och Jacob Zeidler, Kungliga tekniska högskolan, KTH, gör just nu sitt examensarbete på FMV.
– Vi måste utöka och bredda kompetensen inom undervattensområdet, som regeringen beslutat är av strategiskt försvarsintresse. En av metoderna som FMV använder är att engagera unga studenter, säger Matteo Perrone, FMV, som handleder studenterna.

Simon Källerfelt Korall och Jacob Zeidler läser masterprogrammet med inriktning marina system.

– Jag gjorde mitt kandidatexamensarbete på FMV. Det handlade om ubåtars stabilitet vid bogsering och Matteo var min handledare. Så när det blev dags för masterexamensarbete ringde jag honom och frågade om han hade något intressant, säger Simon.

Jacob, i sin tur, fick kontakt med Matteo via en av FMV:s ambassadörer på Marinteknikdagarna vid KTH.

Av Matteo fick de förslag på olika projekt, inom rätt spridda områden, att välja mellan.

– En framgångsfaktor är att studenterna väljer något de tycker är roligt att jobba med, säger Matteo.

Simon Källerfelt Korall och Jacob Zeidler, Kungliga tekniska högskolan, KTH, gör just nu sitt examensarbete på FMV.

Flyga bakom båten

Valet föll på att bygga ett bogsersläp, en så kallad Foiltrailer. Den är baserad på ett bärplanskoncept, en slags vinge under vatten, som ska användas när man transporterar en AUV 62 AT bakom en ribbåt. Tanken med det är att AUV:n ska "flyga" bakom båten vid bogsering.

Arbetet är uppdelat så att Simon tittar på strömningen runt bärplanet och Jacob tittar på struktur och konstruktion.

– När AUV:n dras bakom en ribbåt kan den idag endast bogseras i tio knop. Men om vi hittar en bra lösning som gör att ribbåten kan bogsera AUV:n i 30 knop, så sparar man tid, pengar, får mindre miljöpåverkan samt gör en bränslebesparing. Konstruktionen ska vara lätthanterlig och säker för personalen att använda, säger Jacob.

– Vi kunde bygga bärplanet i rostfritt stål, men då hade man behövt en kran för att hantera det. Nu har vi valt kolfiber och komposit, som gör det lättare, säger Simon.

Konstruktionen ska också fungera i vågor och vind, vilket ställer krav på robusthet.

– AUV 62 AT väger nära ett ton, så det är inte bara att dra den efter båten, det behöver göras på ett fiffigt sätt, säger Matteo.

– Det är viktigt att lösningen är lättanvänd och anpassad till behovet. Ett exempel är att vi behöver ta hänsyn till om hur djupt den får gå, till exempel i en hamn, och att vi hanterar till det i arbetet, säger Jacob.

3D-bild av foiltrailer med en modell av AUV 62 AT på.

Extra dimension

Både Matteo och studenterna menar att det är bra att uppgiften har en koppling till ett verkligt behov i Försvarsmakten.

– Att vi designar en produkt som förhoppningsvis kommer att användas ger en extra dimension till arbetet, säger Jacob.

Både han och Simon kan tänka sig att jobba på FMV i framtiden.

– Jag kommer gärna tillbaka hit om några år. Men först vill jag få mer erfarenhet av verksamheten, säger Simon.

– Vi är nöjda om vi lyckats intressera studenterna för undervattensteknikområdet, som är relativt speciellt. Vårt fokus är samhällsnyttan och primärt är att studenterna ska bli nöjda och få en bra start på karriären. För oss har det ingen avgörande betydelse var studenterna hamnar sedan. Vi är så klart glada om de anställs på FMV, men vi kommer att få fördel av dem i vilket fall som helst, säger Matteo Perrone.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2019-03-26 14:50. Uppdaterad: 2019-03-26 15:07. Ansvarig: Visa e-postadress.