Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / "Det är lättare att bygga nytt…

Huvudnavigering:

"Det är lättare att bygga nytt"

Hoppa till nyhetslistan

Laddar videospelaren

Hjälpinformation

Hoppa till stäng hjälpinformation

Snabbkommandon
Mellanslag: spela/pausa
Pil vänster och pil höger: gå bakåt och framåt 10 sekunder
Ctrl + pil höger/vänster: gå bakåt och framåt 20 sekunder
Pil upp och pil ned: öka eller minska volymen 10 procent åt gången
F: fullskärm
Esc: stäng fullskärm
1-9: hoppa till 10 procent, 20 procent... 90 procent av filmen
M: tyst läge
C och/eller T: slå på/stänga av textning
?: visa lista på dessa snabbkommandon

För ctrl + pil i Safari kan särskilda inställningar behöva göras för att det ska fungera.

Pågående: 00:00:00 / Total tid: 00:00:00
x
FMV moderniserar just nu två ubåtar i Gotlandsklassen. De förlängs med två meter och många system byts ut där bland annat styr- och övervakningssystemet baseras på den senaste digitaltekniken.

Först delas den på mitten, sedan förlängs den med två meter för att den nya tekniken ska få plats. Delningen underlättar monteringsarbetet, men det är ett komplext arbete att modernisera en 25 år gammal ubåt.

Efter 25 år i drift var det dags att ta ett helhetsgrepp och se över de två ubåtarna i Gotlandsklassen. System och utrustning som är föråldrade och bedöms svåra att hålla i drift under resterande livstid uppgraderas eller ersätts.

– Det är ett väldigt omfattande arbete. Det är den mest omfattande modernisering som har gjorts på svenska ubåtar. Vi förlänger med två meter och vi omsätter många system ombord till nya generationer. Lednings- och sensorsystemen men också skeppssystemen, säger Andreas Olsson, delprojektledare skeppssystem för moderniseringsprojektet vid FMV.

Flera system som installeras på gotlandsubåtarna är samma som de som kommer att installeras på de två nya A26-ubåtarna som FMV ska leverera till Försvarsmakten. Stirlingmotorerna är ett exempel men här finns även passiva och aktiva sonarer, sambandssystem och ledningsstödssystem. Och så optroniken som ersätter det gamla periskopet.

Från periskop till videokamera

– Förenklat kan man säga att den optroniska masten är en videokamera med mycket finesser. Man kan på skärmar titta direkt och i efterhand kan man analysera det rörliga materialet på en separat konsol efter att man tagit ner optronikmasten under ytan igen.

När besättningen vill spana av ytan, både för säkerheten och för det taktiska nyttjandet av båten, skickar man upp masten under en kort tid, och samlar in bildmaterialet. Sedan kan man analysera materialet i efterhand.

Den luftoberoende Stirlingmotorn har funnits med i de svenska ubåtarna i 30 år. Grundprincipen är fortfarande densamma, men runt omkring har det hänt mycket.

– Vi har uppgraderat med digitalt styrsystem, ny generator och återvinning av rest-värmen i avgaserna för att producera hetvatten för komforten ombord, säger Andreas Olsson.

Andreas OlssonVi har uppgraderat Stirlingmaskineriet med digitalt styrsystem, ny generator och återvinning av rest-värmen i avgaserna för att producera hetvatten för komforten ombord. Det säger Andreas Olsson, delprojektledare skeppssystem för FMV-projektet som moderniserar två svenska ubåtar.

Integrationen är avgörande

– Jag brukar säga att det alltid är svårare att modernisera än att bygga nytt. Och modernisering är ju det vi gör, vi bygger om gammalt och introducerar ny teknik. Och det är en stor utmaning att ta hand om den gamla båten med de nya systemen.

Ombord på ubåten finns en mängd olika system, exempelvis skeppssystem som producerar tryckluft, kyla och hydraulik och som försörjer många andra system ombord. Det finns både öppna system och hemliga system och systemen pratar med varandra.

– Den största utmaningen är integrationen av alla system. Att vi går över till digitala övervakningssystem och att systemen är beroende av varandra gör att integrationen är avgörande, säger Andreas Olsson.

Tre steg säkrar kvaliteten

FMV:s designkrav verifieras tidigt i processen genom kontroll av ritningar, specifikationer med mera. Efter att systemen installerats ombord sker verifieringen i två steg. Dels att de är installerade som det är tänkt rent fysiskt, del prestandakrav som kan testas vid kaj. Och så slutligen verifiering till sjöss med de förutsättningar som råder där och då testas hur ubåten fungerar som helhet.

Den första av de två modifierade gotlandsubåtarna genomför nu provturer där FMV ska säkerställa att delsystemen och ubåten möter den specifikation som avtalats med leverantören men också att ubåten prövas i sitt taktiska nyttjande, bland annat torpedskjutning och ubåtsjakt tillsammans med andra enheter. Att man verkligen testar ubåten och ser att det fungerar som det är tänkt.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2019-03-12 10:41. Uppdaterad: 2019-03-12 11:00. Ansvarig: Visa e-postadress.