Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Schweiziska jaktrobotprov i Vi…

Schweiziska jaktrobotprov i Vidsel

Hoppa till nyhetslistan

Det nya målrobotsystemet MQM-178 Firejet användes för första gången helt i FMV:s egen regi vid jaktrobotproven i Vidsel.

Den 20 september landade två schweiziska F/A-18 på FMV:s provplats i Vidsel. Det var starten på en provkampanj med jaktroboten AMRAAM. – Samarbetet med Schweiz går långt tillbaka, redan 1977 genomfördes de första schweiziska robotproven i Vidsel, säger Jonas Malmquist, projektledare FMV Test & Evaluering i Vidsel.

Ett av de schweiziska flygplanen En av de schweiziska F/A-18-planen på FMV:s provplats i Vidsel.  Advanced Medium Air-to-Air Missile, AMRAAM, är en avancerad radarsökande jaktrobot för medel- till långdistans, med en räckvidd på cirka 75 kilometer. Robotens svenska beteckning är Jaktrobot 99.

– Under provkampanjen agerade det ena schweiziska flygplanet skytt och det andra var följeflygplan och filmade under skjutningarna, säger Jonas Malmquist.

Det här var inte första gången Schweiz sköt AMRAAM i Vidsel, de deltog även i de amerikanska proven som genomfördes i Vidsel 2014.

– Men denna gång var det den schweiziska motsvarigheten till FMV, Armasuisse, som ansvarade för kampanjen.

Nytt målrobotsystem

Just den här kampanjen var speciell för både Armasuisse och för Provplats Vidsel. Detta på grund av att ett nytt målrobotsystem, MQM-178 Firejet, för första gången användes helt i FMV:s egen regi.

– Tidigare har systemet hyrts in och opererats av leverantören. Men nu har Test & Evaluering i Vidsel köpt tio målrobotar med tilläggsutrustning, säger Jonas Malmquist.

Ett exempel på sådan tilläggsutrustning är ProTrak Miss Distance Indicator, som är ett system som mäter bomavståndet mellan missil och mål.

På provplatsen i Vidsel används sedan tidigare ett mer avancerat målrobotsystem, BQM167i, som i Sverige kallas Loddi.

– Firejet är ett enklare system med något sämre prestanda än sitt storasyskon Loddi, men det är avsevärt billigare att flyga och att skjuta ned.

En annan stor fördel med Firejet är att systemet nyttjar samma markstation som Loddi, som alltså redan är operativt på provplatsen.

– Det är stora fördelar med att endast ha en typ av markstation och att det är samma kontrollsystem för piloterna att hantera. 

Utvecklat provplatsens förmåga

– De nya systemen och förmågorna innebär att projektet har bidragit till att utveckla provplatsens förmåga till avancerad provning med luftmål. Något som kommer väl till pass inför framtida provning med Gripen E och svenskt luftvärn, säger Jonas Malmquist.

Foto: Anders Åberg, FMV T&E Vidsel


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2018-11-08 15:33. Uppdaterad: 2018-11-08 15:58. Ansvarig: Visa e-postadress.