FMV - Byggs för att möta framtiden
Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Byggs för att möta framtiden

Byggs för att möta framtiden

Hoppa till nyhetslistan

Illustration ubåt A26Den snabba teknikutvecklingen idag gör att ubåt A26 redan från början designas för att gå lätt att både uppgradera och förses med nya förmågor. Illustration Saab

Nya förmågor, högre tillgänglighet och lättare att anpassa för nya uppgifter. Så kan man sammanfatta Sveriges nya ubåtsklass som nu byggs i Karlskrona.
– A26 bygger på en framgångsrik svensk ubåts-design, men är en helt ny ubåt med nya förmågor och helt ny grad av flexibilitet och tillgänglighet för Försvarsmakten, säger Mats Eriksson, biträdande projektledare för A26 vid FMV.

Medan tidigare ubåtstyper alltid har varit som mest relevanta när de sjösatts kommer A26, genom sin modulära design att kunna anpassas för att möta förändrade hotmiljöer och uppdragstyper under hela sin livslängd.

Även om designen baseras på erfarenheter från både konstruktion och användning av Gotlandsklassen är det är över 20 år sedan Gotlandsprogrammet var i den fas som A26 är i nu.

Mats Eriksson– Nya förmågor, högre tillgänglighet och anpassningsbara för nya uppgifter. Det sammanfattar på ett enkelt sätt våra nya ubåtar, säger Mats Eriksson som är biträdande projektledare för FMV-projektet A26. – Vi har en mycket snabbare teknikutveckling idag jämfört med när vi byggt tidigare ubåtar. Därför måste den redan från början designas för att gå lätt att både uppgradera och förses med nya förmågor så kostnadseffektivt som möjligt. Det gäller framför allt områdena sensorer, ledningssystem och signaturer, säger Mats Eriksson, biträdande projektledare för A26 på FMV.

Lång tid till sjöss

Att kunna verka dolt genom en låg och balanserad signatur och att kunna lyssna, spana och verka är grundläggande egenskaper hos en ubåt. Här kommer A26 att vara långt framme. En viktig pusselbit i detta är att kunna operera dolt under långa tider.

A26 bygger vidare på det väl beprövade och framgångsrika Stirling-konceptet, som innebär att man kan operera under långa tider utan att behöva ladda batterier med snorkelmaskineri.

– Att kunna verka lägre tider till sjöss innebär också nya krav på besättningsutrymmen. FMV arbetar för att få en bra avvägning mellan krigets krav, krav på kompakthet, regelverk och den framtida sjömannens behov, säger Mats Eriksson.
 
Hela ubåtens inredning och utrustning kommer vara monterad på två plattformar, en i för- och en i akterskeppet. Plattformarna tillverkas i sektioner och utrustas utanför skrovet innan de skjuts in och monteras i tryckskrovet.

Plattformarna är upphängda på  gummiklossar mot skrovet vilket reducera signaturer och hanterar stötlaster.

Flexibelt nyttolastkoncept

Längst fram i ubåten, förutom de fyra torpedtuberna, finns en ny stor sluss, en central del i A26 flexibla så kallade nyttolastkoncept. Den stora slussen möjliggör många typer av spaningsuppdrag.
 
– Konkret handlar det om en stor sluss som exempelvis rymmer en hel grupp soldater och deras utrustning. Slussen ger stor frihetsgrad för framtida behov, säger Mats Eriksson.

Innanför slussen finns ett utrymme som kan användas för att förvara uppdragsspecifik utrustningen som fjärrstyrda farkoster och torpeder.

Ökad tillgänglighet

Ubåten är konstruerad för ökad tillgänghet. A26 har exempelvis ett nytt underhållskoncept som ger långa intervaller mellan översyner. Ubåten bara behöver dockas på varv vartannat år, jämfört med en gång varje år för ubåt av Gotlandstypen.

A26 bland klippor

Större delsystem kommer också att kunna bytas utan större påverkan på drift och utan specialverktyg. Likaså har man i designarbetet eftersträvat att kunna använda så mycket utbytesenheter som möjligt, vilket förkortar ledtiden för reparationer.

– Det ger mindre tid vid kaj för underhåll och mer tid till sjöss, vilket är extra viktigt för Försvarsmakten, säger Mats Eriksson.
 
För att få en kostnadseffektiv ubåt byggs A26 i möjligaste mån av standardkomponenter från den civila sjöfarts- och kraftindustrin.

– Genom att använda civil utrustning kan vi öka konkurrensen i andra led, vilket ger större kostnadseffektivitet.

Klicka här för att läsa mer om projekt ubåt typ A26


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2018-05-15 14:30. Uppdaterad: 2018-05-15 14:30. Ansvarig: Visa e-postadress.