Modeveckan i Stockholm har precis avslutats. Erika och Ann-Christin jobbade tidigare i modebranschen, som produktutvecklare respektive designer, men sedan några år tillbaka finns de båda på FMV där de tar fram personlig utrustning med krav på funktion och kvalitet till bästa pris.
– Utåt verkar det vara mycket glamour i modevärlden, men i vardagen är det pressat, både tids- och kostnadsmässigt, säger Erika Nylund. Och får medhåll från Ann-Christin Vuohisalo.
– Många designdrivna modeföretag har det tufft. De stora kedjorna tar över med snabbt mode och massproduktion.
Erika har en bakgrund som inköpare och produktutvecklare för sneakers medan Ann-Christin främst jobbat som designer för modemärken. Både beskriver en bransch som har två olika huvudinriktningar. I företag som är säljdrivna är det säljavdelningen som styr vad som ska tas fram medan de designdrivna företagen är pressade att få sin design att slå igenom.
– Det gäller för designmärkena att hinna få ut sina signaturmodeller innan kedjorna gör något som fyller samma funktion. Prispressen går igen i allt, säger Erika.
Ann-Christin, med bakgrund från Jämtland, spårade så småningom in mot design av skinn-, jakt- och arbetskläder, och kom till FMV för fem år sedan. Hon tycker att mycket hon gjort kopplar mot det hon gör idag.
– Jag hittade min nisch inom funktionsplagg där det är fokus på kvalitet. Och det är vad jag gör idag på FMV.
Erika som alltid haft ett stort intresse för sneakers, fick ett sex månaders uppdrag på Adidas efter att ha gått textilingenjörs-utbildningen.
–Jag lärde mig jättemycket där och fick sedan jobb på ett annat streetmode-märke. Men när annonsen för jobbet på FMV dök upp för ett och ett halvt år sedan så kändes det rätt att byta bransch och använda mina kunskaper från modevärlden till utveckla produkter i kvalité.
I modevärlden ska det se "rätt ut"
Om modevärlden handlar om snabbt ut på marknaden, och att det ska se "rätt ut" och se fint ut på bild är vardagen på den statliga myndigheten FMV en helt annan.
– Vi utvecklar produkter som ska hålla i tio år. Ibland utvecklar vi saker som inte finns på marknaden, då vi måste ligga i framkant, säger Erika. Nackdelen med det långsiktiga perspektivet är att det tar tid och ibland kan kännas byråkratiskt.
När man i modevärlden jobbar med designskisser och referensmaterial som man bollar med leverantören för att få fram produkter med den rätta känslan jobbar Erika och Ann-Christin med att specificera alla krav som man har på produkten.
– Det måste vara mätbart, som exempelvis riv- och dragstyrka, värmetålighet och vattentäthet. Utseende och passform är svårare att speca. Det är en utmaning som vi jobbar med nu på vår avdelning, att få in känsla och upplevelse av materielen. Det gör vi bland annat genom att låta användarna vara med och testa och sätta betyg, säger Ann-Christin. Även soldaten vill ju ha ett visst stuk på utrustningen.