Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Att förstå samspelet mellan mä…

Att förstå samspelet mellan människa och teknik

Hoppa till nyhetslistan

De rent tekniska kraven går att få entydiga svar på. Betydligt svårare är att få exakta svar på hur det är för människan att samverka med materielen. Projektledarna Thomas Javén och Anders Magnusson vid FMV är experter på den typen av utvärderingar.

Materielen som FMV upphandlar ska inte bara uppfylla de tekniska kraven utan också vara lätt och säker att använda. Det bästa sättet att ta reda på det är att testa grejerna i olika miljöer.

En ambulansversion av Pansarterrängbil 360 rör sig snabbt i terrängen. Det är övning och en skadad soldat får vård inne i vagnen under transporten. På just den här övningen var FMV egen testenhet, Test & Evaluering (T&E), med.

– I det här fallet ville vi ta reda på om det verkligen går att vårda en patient i vagnen. Det vill säga försäkra oss om att Försvarsmakten får det som de har beställt. Och det bästa sättet att göra det är att göra det tillsammans med de som ska använda materielen och i samband med att de använder den. Vi gör intervjuer helt enkelt, säger Anders Magnusson.

Vid anskaffning av ny materiel kan man förenklat säga att Försvarsmakten beställer en förmåga, det som man vill kunna göra. Det är en kravställning på hög nivå, det vill säga den går inte in på detaljer eller beskriver tekniska lösningar. När FMV sedan går ut i en upphandling har FMV omvandlat kraven på förmåga till en rad tekniska krav på produkten. Dessa krav ska vara mätbara, verifierbara.

- Att fordonet klarar att hålla 70 km i timmen i en viss miljö, det är lätt att mäta. Verifieringen av de här tekniska kraven ligger oftast hos leverantören. FMV ser till att det redan i kontraktet finns beskrivet hur leverantören ska verifiera kraven. Det kan exempelvis vara genom tester, demonstration eller simulering, säger Thomas Javén.

Modifiering eller utbildning

Thomas JavénIbland tar vi fram en specialversion av ett fordon tillsammans med industrin för att kunna göra realistiska prov där vi beskjuter fordonet och utsätter det för sprängverkan, säger Thomas Javén.Även om det går att mäta och få svar på om de tekniska kraven uppfylls kan det vara svårt och i många fall kostsamt. Som att verifiera skyddskraven för ett fordon. FMV kan då komma överens med leverantören om att bygga en specialvariant av fordonet som man utsätter för sprängverkan och påskjutning.

– Utifrån hur det går med exempelvis skyddsproven gör FMV en bedömning om det behövs en modifiering av materielen eller om man kan hantera avvikelsen genom utbildning och hur Försvarsmakten använder systemet för att uppnå den skyddsnivå man vill ha, säger Thomas Javén.

Väljer man att modifiera fordonet för bättre skydd eller av andra skäl finns det risk för att det påverkar egenskaper som vikt, komfort och ergonomi. Då kan man behöva testa igen.

– Har fordonet blivit tyngre eller behöver ta mer last måste vi kolla om motorn har tillräcklig styrka för de tekniska kraven och om tyngdpunkten hos fordonet påverkats, säger Anders Magnusson.

Stresstest

De rent tekniska kraven går att få ett entydigt svar på. Betydligt svårare är att få exakta svar på hur det är för människan att samverka med materielen. Hur är det att tillbringa 24 timmar i fordonet, vilka möjligheten finns det att äta och hur inverkar kvaliteten på luften i vagnen och stolarnas komfort på stridsförmågan.

För att få svar på den typen av frågor sätter FMV T&E upp en provplan som innehåller både prov i laboratorieliknande miljö och prov i övningssituationer.

Anders MagnussonVi ställer samspelet mellan människan och tekniken på sin spets i våra tester. Det säger Anders Magnusson vid FMV T&E.

– Vi behöver båda typerna av prov för att få svar på om utrustningen har den förväntade funktionen och förmågan, säger Anders Magnusson. De mer styrda proven går att repetera om och om igen med exakt likadana förutsättningar vilket gör att det går att jämföra olika versioner av produkterna med varandra.

De prov som sker i samband med övningar blir mer realistiska med ett scenario som använder materielen på ett sätt som det är tänkt och av de som ska använda den.

– Det blir lite av ett stresstest, det är mer realistiskt, med mörker och kyla och över längre tid. Vi skruvar helt enkelt upp tempot så att samspelet människa och materiel ställs på sin spets, säger Anders Magnusson.

 

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2017-11-21 15:18. Uppdaterad: 2017-11-21 15:43. Ansvarig: Visa e-postadress.