Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / FMV laddar för Aurora

FMV laddar för Aurora

Hoppa till nyhetslistan

Transporter med Archer på väg till övning.

På FMV pågår förberedelserna nu in i det sista för den stora försvarsmaktsövningen Aurora 17.

Övningen börjar den 11 september med att staber och förband samt de myndigheter som är med förbereder sig. I Göteborg övar man på att ta emot och integrera utländska förband. Och förbanden börjar öva på de operativa transporterna mot Mälardalen och Gotland. Där sker sedan de mer skarpa delarna i övningen de två kommande veckorna.

På FMV har mark- och flygverkstäderna under en tid jobbat med att göra materielen tillgänglig för Försvarsmaktens förband. Pansarterrängbilar får underhåll och ingående delar i stridsflygplanen som ligger nära sin maximala flygtid byts ut. Marina enheter har fått underhåll av kontrakterade varv.

De centrala enheterna för driftstyrning av materielen har gjort prioriteringar av underhållet utifrån de behov och önskemål som Försvarsmakten beställt till övningen.

Skärper beredskapen

Carina WahllöfCarina Wahllöf På Såtenäs finns Carina Wahllöf, hon är chef för den enhet inom FMV som bland annat ansvarar för planeringen av JAS 39 Gripen-underhållet.

– Det vi gör inför Aurora är egentligen det som vi alltid gör, det vill säga att se till att flygplan, helikoptrar och tillhörande utrustning samt flygbasmateriel och drivmedelsutrustning har det underhåll det ska ha och att det är väl dokumenterat.

Vid större övningar som Aurora och tidigare flygvapenövningar förstärker FMV- personal upp Försvarsmaktens krigsförband samt den Flygtaktiska Staben. Detta görs utifrån Flygtaktiska stabens önskemål om förstärkning samt flygoperatörens krav.

– Funktioner som vi har med i övningen är ett centralt tekniskt stöd till den Flygtaktiska staben. Denna funktion är igång dygnet runt för JAS 39 och har beredskap för Flygbassystem för att kunna hantera tekniskt systemstöd och underhållsfrågor, säger Carina Wahllöf.

Övriga funktioner som finns med i övningen är resursledare, materielplanerare och tekniska bokförare, de har beredskap utöver normal arbetstid och samverkar med flygverkstäder och centrala lager samt garnisonslager. De funktionerna är igång för samtliga flyg- och helikoptersystem.

Beprövad marin modell

Carl-Olof NordbäckCarl-Olof NordbäckPå staben för den marina driftstyrningen i Karlskrona har man sedan flera år avtal med den marina industrin för att skapa förutsättningar för underhållet av Försvarsmaktens fartyg. Konceptet är prövat i flera övningar men ingen så stor och under så lång tid som Aurora 17.

– Förutom att vi under övningen har några medarbetare med i Marinens ledning för teknisk tjänst har vi sett till att varven har beredskap för att lösa de problem som kan uppstå, säger Carl-Olof Nordbäck som är chef för den marina driftstyrningen inom FMV.

– Vi har även den här beredskapen under den marina övningen Northern Coast vecka 37 och 38, där länder runt Östersjön deltar. Den övningen överlappar delvis Aurora. Så det är många marina enheter igång under de här veckorna.

Prioriterar Aurora

Inom markmaterielområdet är det mycket som är nytt för den centrala driftstyrningen. Man har inte deltagit under liknande former i FMV:s regi vid större övningar. Men man har utgått från Försvarsmaktens behov och önskemål och satt ramar för arbetstider för de olika materielsystemen.

Främst gäller det de tyngre och kostsamma materielsystemen som Archer, stridsfordon, stridsvagnar, pansarterrängbilar, fältarbetsmateriel, sjukvårdsmateriel, luftvärnsmateriel samt lastbilar och dragbilar. Inriktningen är att Aurora-uppgifter är prioriterat först när sådana uppgifter kommer och då läggs andra uppgifter åt sidan.

Gunnar ErikssonGunnar Eriksson – Vi har skapat en beredskap utifrån de förutsättningar vi fått för att kunna ta hand om främst driftstyrningsfrågor kring materielen. Vi vet ju inte vad som kan hända, både spelmomentsmässigt och skarpa incidenter, men vi har försökt bedöma efter tidigare förbandserfarenheter, säger Gunnar Eriksson på den centrala driftstyrningen vid Markmaterielstaben.

En hel del av förberedelserna har varit att kolla kryptomöjligheter, vidtala personal inom organisationen med arbetstidsplanering och att anta olika scenarior som kan hända för att ha en viss framförhållning och beredskap för att kunna lösa eventuella uppgifter och problem.

– Det kan exempelvis bli aktuellt med ändringar i en teknisk order eller användningsförbud om det sker olyckor med materiella och personella skador. Det kan också handla om att snabbt omfördela eller få fram ersättningsfordon ur en reparationskö från markverkstäderna eller från andra förband.

Följ nyhetsrapporteringen från Aurora på Försvarsmaktens webbplats


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2017-09-08 13:32. Uppdaterad: 2017-09-08 14:26. Ansvarig: Visa e-postadress.