Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Praktiska prover visade vägen …

Praktiska prover visade vägen i upphandling av torrdräkter

Hoppa till nyhetslistan

Att ta med praktiska prov vid utvärderingen av anbuden gör det lite mer komplext, men vi vinner mycket. Det är större chans att det är rätt grejer som vinner och FMV förtroende höjs hos Försvarsmakten, säger Måns Rutström och Elisabeth Dahlqvist.

Toppbetyg av dykarna. Det fick de tre olika typerna av torrdräkter som FMV har upphandlat till Försvarsmakten. Om vi bara gått på lägsta pris hade det inte funkat. Det säger projektledaren Måns Rutström.

Torrdräkter till arbets-, attack- och röjdykare är personlig utrustning med krav på passform och funktion i många gånger prövande situationer. Det visade sig svårt att upphandla detta med konventionella upphandlingsmetoder. Projektledaren Måns Rutström konstaterade efter två försök att svårigheterna låg i att kravställa den här typen av materiel så att leverantörerna förstår exakt hur det ska vara.

– Vi gjorde två upphandlingar innan vi tänkte om. I den första var det ingen anbudsgivare som träffat helt rätt, då avbröt vi upphandlingen. I den andra var passform och material i dräkten helt fel. Vi kom fram till att vi behövde ha med både leverantörer och användare på ett tidigt stadium. Därför valde vi ett annat sätt att upphandla på.

I lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS), som reglerar FMV:s upphandlingar, finns en upphandlingsform som heter förhandlat förfarande i successivt steg. Efter en inbjudan där alla som vill får anmäla interesse att delta kollar FMV de referenser som leverantörerna lämnar.

– De tre med högst poäng i referenstagningen gick vi vidare med. Vi presenterade kraven för leverantörerna och bjöd in dem till ett möte där en attackdykare visade hur de använder dräkten och vad som är viktigt för dem. Sedan fick de gå hem och ta fram anbudsprover, säger Måns Rutström.

Prov i tio steg

FMV valde ut tre leverantörer som fick sy upp anbudsprover inför den praktiska utvärderingen av torrdräkterna.För att involvera dykarna ytterligare bestämde projektgruppen på FMV att genomföra prov med torrdräkterna. Inte bara för att se om de höll måttet utan proven skulle även spela en roll i själva utvärderingen av anbuden.

I 24-timmarsprovet sov dykarna med torrdräkten på, vandrade, simmade och utförde olika arbetsmoment.

Kraven på dräkterna är höga, dykarna ska kunna verka 24 timmar i dem. Svetten måste kunna transporteras ut, men dräkten ska ändå vara tät när de dyker. När de kommer upp ur vattnet, tar de av fenorna från kängorna och fortsätter uppdraget. Dräkterna behöver vara smidiga att röra sig i. Behöver de uträtta behov finns det dragkedjor i dräkten.

Moment för att testa detta fanns med, i exempelvis 24-timmarsdelen sov dykarna med dräkten på och vandrade, simmade och utförde olika arbetsmoment. Vidare testade man att krypa, klättra och springa i dräkterna på olika underlag.

– Hade vi enbart gått på priset och köpt den billigaste dräkten hade det inte funkat, den höll inte, säger Måns.

Dykarna fick ge omdömen om de olika dräkterna i tio olika delprov. Ett poängsystem fanns, där det som gav mest poäng var känslan i vatten. Proven genomfördes under kommersiell sekretess, dykarna fick inte veta vilka anbudsgivarna var och fick inte heller diskutera sina omdömen med varandra under pågående utvärdering.

– När vi summerade de tio delproven fick vi ett subjektivt användarvärde. Det använde vi sedan för att räkna om anbudspriserna. Fick en dräkt högt värde så kunde priset reduceras avsevärt, medan en dräkt med sämre värde fick mindre reduktion av priset, säger Elisabeth Dahlqvist, som är biträdande projektledare.

Full pott i testet reducerade priset med 40 procent

En dräkt som fick full pott i användartesterna kunde vara 40 procent dyrare än en dräkt som fått noll i den subjektiva delen och ändå vinna. På det sättet kunde dykarnas subjektiva bedömning påverka utfallet.

När Måns Rutström summerar det här sättet att upphandla komplicerad materiel konstaterar han att alla inblandade är positiva.

– Användarna älskar det, de får vara med och påverka. Visst blir leverantörerna sura om de åker ut, men inte lika sura för det är tydligare varför de gör det. Det är jobbigare att åka ut mot någon som har ett superlågt pris men en kvalitet som är sämre.

Komforten och hållbarheten sattes på prov när dykarna fick krypa, klättra och springa med dräkterna på olika underlag.Försvarsmakten har fått de dräkter som de tyckte fungerade bäst, de var inte billigast men inte heller dyrast. Efter testerna presenterade projektet dessutom förslag till små förändringar i dräkterna som kommit fram i testerna. Leverantören kunde justera detta inom anbudspriset och göra produkten ändå mer anpassad.

– Det blir lite mer jobb för projektet med att ringa på referenser och att genomföra praktiska prov. Utvärderingen blir också något mer komplex. Allt det här är väl använd tid för att komma fram till rätt grejer. Vi slipper lägga tid på undermåliga anbud. Men framförallt får dykarna rätt utrustning och får bättre förutsättningar att utföra sitt jobb.

 

 

 

 

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2017-09-05 09:30. Uppdaterad: 2017-09-05 09:30. Ansvarig: Visa e-postadress.