Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

RSS:Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyheter från FMV / Gripen – ett prisvärt och effe…

Gripen – ett prisvärt och effektivt val för Tjeckien

Hoppa till nyhetslistan

Två Gripenplan lyfter från flygbasen Čáslav i Tjeckien. – De är en del av Natos QRA-system, alltså incidentberedskap, med uppgift att identifiera, eskortera och vid behov även bekämpa intrång i det Tjeckiska luftrummet, säger Jan Ducha.

Tjeckien har använt gripensystemet i över tio år för att skydda landets luftrum. Landet bidrar även framgångsrikt med gripenförband till Natos incidentberedskap bland annat i Baltikum och Island.
– Det är ett väldigt lättanvänt system som dessutom har relativt få fel och kräver mindre personal jämfört med andra motsvarande system. Andra länder behöver betala mer för motsvarande effekt. Det säger Jan Ducha, Ground Personnel commanding officer i det tjeckiska flygvapnet.

Klockan är 10.25 och solen kämpar mot den kvardröjande morgondimman utanför samhället Čáslav i centrala Tjeckien. Det är vindstilla och det enda som hörs är det vinande ljudet av två Gripen plan som lämnar sina shelter för incidentberedskapen och snabbt rör sig över taxibanan från hangarerna vid södra banänden. När de når rullbanan ökar ljudet till ett dån då de två flygplanen accelererar och tillsammans lyfter mot den gråblå himlen.

Flygbasen i Čáslav i centrala Tjeckien är hemmabas för landets 14 gripenplan. Sedan 2005 har de använts för att försvara landets luftrum i den tjeckiska incidentberedskapen, så kallad QRA.

– QRA systemet med Gripen har varit i drift varje minut sedan starten i juli 2005. Vi har flygplan i ständig beredskap som kan lyfta för att identifiera, eskortera och vid behov även bekämpa intrång i vårt luftrum. Dessutom stöttar vi det civila flyget med bland annat eskort och guidad landning för flygplan som får problem med sin egna tekniska utrustning vid till exempel dåligt väder, säger Jan Ducha, Ground Personnel commanding officer på flygbasen i Čáslav. Han är ansvarig för flygplanens tekniska status och chef för all markpersonal.

Det tjeckiska flygvapnet arbetar nära de övriga Gripenoperatörerna. – Vi är medlemmar i Gripenfamiljen och har mycket kontakt med Sverige och Ungern, men även med Thailand och i viss mån Sydafrika, vi är en stor familj. I kontakten med FMV är vi självklart kritiska mot varandra när det finns anledning men alltid på ett vänligt och professionellt sätt. Fokus ligger alltid på det gemensamma målet att förbättra systemet, säger Jan Ducha, Ground Personnel commanding officer på flygbasen i Čáslav.

Samarbetar fullt ut med alla Natos flygförband

Tjeckien är fullvärdiga medlemmar av Nato Tiger Association och kan samarbeta fullt ut med alla natoanslutna flygförband. Med Gripen har landet även full interoperabillitet med länder anslutna till Partnerskap för fred och är fullvärdig medlem i European Sky.

– Vi ligger i framkant och har inga svagheter i förmåga jämfört med andra medlemsländer.

Även om Gripen är ett så kallat multi role-flygplan, med förmåga till både jakt, attack och spaning, så har Tjeckien hittills framför allt använt Gripen för att försvara landets luftrum. Vid sidan av det bidrar man även till Nato incidentberedskap i Baltikum och Island. Fem flygplan och en styrka på 65 personer, varav ett trettiotal var piloter, tekniker och mekaniker, kom hem i början av december efter avslutat uppdrag på Island.

– Vi hade planerat att flyga 170 timmar på Island och utfallet blev 166, så det är vi nöjda med. Vi skämtar om att flygplanet känner av när det är hemifrån och automatiskt går in i utlandsläge. Flygplanen producerar väldigt få fel när vi flyger utanför Tjeckien. När vi var på Island nyligen gick det i genomsnitt 26 flygtimmar mellan felen, och alla var mindre fel, som vi kunde åtgärda direkt på plats. Det är en otroligt bra siffra som också visar hur robust gripensystemet är, säger Jan Ducha.

Stolta användare

Förutom att ta ansvar för Nato incidentberedskap i Baltikum och på Island deltar det tjeckiska flygvapnet också med i Gripen i internationella övningar.

– Vi är stolta användare av Gripensystemet. Det är ett väldigt lättanvänt system som dessutom har relativt få fel och kräver mindre personal jämfört med andra motsvarande system.

Vid årets Natoövning Tiger Meet i Saragosa i Spanien deltog det tjeckiska flygvapnet med fyra plan och totalt 30 personer.

– Andra deltagande länder med andra flygsystem hade med sig upp till 25 personer per flygplan. För att flyga Gripen behövs bara en pilot, en tekniker och en mekaniker per flygplan och man kan klara det med bara pilot och tekniker också. Det är mycket billigare och dessutom tur eftersom det är så svårt att rekrytera tekniker idag.

I vissa situationer kan till och med piloterna själva tanka och klargöra flygplanet.

– Vi la till den utbildningen för piloterna 2008, så att de kan göra klart planet på egen hand och lyfta igen om de skulle behöva landa på andra baser under ett uppdrag. På det sättet behöver de inte vänta på att få hjälp av tekniker utan kan klargöra sitt flygplan och snabbt vara i luften igen. Det är väldigt användbart under incidentberedskapsuppdrag.

"På egen hand är flygplanet bara en metallbit"

Den nya Gripenhangaren i Čáslav är inspirerad av arbetsmiljön på Såtenäs. 
– Som bonus under utbildningen i Sverige såg vi hur man kan förbättra arbetsmiljön för teknikerna med till exempel högtalare och kaffemaskiner i hangaren. Det är svårt att få tag på och behålla bra tekniker, så även sådana små saker är viktiga, säger Jan Ducha, Ground Personnel commanding officer på flygbasen i Čáslav.

– Som bonus under utbildningen i Sverige såg vi hur man kan förbättra arbetsmiljön för teknikerna med till exempel högtalare och kaffemaskiner i hangaren. Det är svårt att få tag på och behålla bra tekniker, så även sådana små saker är viktiga, säger Jan Ducha, Ground Personnel commanding officer på flygbasen i Čáslav. xt.  Men Jan Ducha är noga med att poängtera att effektiviteten i driften inte bara är resultatet av det tjeckiska handhavandet.

– Det är inte på grund av oss som systemet är så här smidigt och resurseffektivt. Gripensystemet är designat så. Det som är så häftigt är att det verkligen fungerar så som det är designat. Det är imponerade att det verkligen fungerar så som det är tänkt. Det ska ni vara stolta för i Sverige.

Synen på Gripen just som ett system är tydlig på basen i Čáslav. Förmågan handlar inte bara om flygplanet.

– På egen hand är flygplanet bara en metallbit. Förmåga når vi genom att se till hela systemet med flygplan, uppdragsplaneringsverktyg, simulator, utbildningssystem för piloter och markpersonal, säger Jan Ducha.

Enligt chefen för markpersonalen är en välfungerande logistik till och med viktigare än flygplanet självt.

– Vad ska man med ett flygplan till om det står i en hangar och väntar på reservdelar eller om man behöver så mycket personal för att sköta det att man inte har råd att flyga? Baserat på min erfarenhet och diskussioner med kollegor i andra länder så tror jag att Gripensystemet är det mest ekonomiska flygsystemet som vi kan använda för att bevaka vårt luftrum dygnet alla dagar på året. De som använder andra flygsystem behöver betala mer för motsvarande effekt.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2017-03-13 10:30. Uppdaterad: 2017-03-13 10:48. Ansvarig: Visa e-postadress.